Meer info over de opleiding
Als commercieel medewerker ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten. Je bent actief betrokken bij de verkoop van producten aan klanten. En dat kan van alles zijn, zoals mode of bouwmaterialen, maar ook diensten, zoals energie. Je legt contacten met bedrijven en je verzorgt de directe verkoop en service. Je onderhoudt ook relaties met bestaande klanten. Daarnaast heb je enkele administratieve taken, zoals rapporteren over het voorraadverloop en de afhandeling van klachten. Omdat je als commercieel medewerker goed moet kunnen verkopen, wordt er binnen de opleiding veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van je commerciële vaardigheden. Je krijgt niet alleen theorievakken tijdens de opleiding, maar ook veel praktijkvakken, zoals onderhandelen, inkopen en verkopen. Daarnaast krijg je Nederlands, Engels, rekenen en loopbaan & burgerschap. Het eerste jaar van de opleiding Commercieel medewerker wordt aangeboden in combinatie met de opleidingen Vestigingsmanager groothandel en Assistent-manager groothandel. Als je tijdens het eerste jaar merkt dat commercieel medewerker toch niet iets voor je is, kun je dus altijd overstappen naar één van deze twee opleidingen.
Gemeenschappelijk economisch jaar
Alle eerstejaars studenten van de richtingen Marketing & Communicatie, Retail, Internationale groothandel of Commerciële logistiek volgen in het eerste jaar voor 70 procent hetzelfde programma in het zogenaamde gemeenschappelijk economisch jaar. Klik hier voor meer informatie.
Praktijkervaring
Naast theorielessen loop je ongeveer 25% stage en werk je ook veel in praktijkgerichte projecten. In het eerste jaar loop je ongeveer negen weken stage. Soms is dit een heel blok en soms zijn dit losse dagen. Ook in het tweede jaar is er een periode waarin je stage loopt. Omdat wij heel Rotterdam-Rijnmond als leslocatie zien, zul je naast je stage ook meewerken aan echte opdrachten voor het bedrijfsleven.
Persoonlijke begeleiding
Het kan altijd voorkomen dat je tijdens je opleiding tegen problemen aanloopt. Dat kunnen problemen met de opleiding zijn of problemen thuis. Daarom besteden we veel aandacht aan persoonlijke begeleiding. Hiervoor worden mentorlessen en persoonlijke gesprekken ingepland.