Studeren is nog leuker met jouw financiën op orde!

We helpen jou als student, maar ook jouw ouder/wettelijke vertegenwoordiger, graag met de financiën voor je studie. Als dat op orde is, kun je namelijk goed aan je opleiding beginnen. Misschien zijn er vragen over de kosten die op de factuur staan, over de factuur zelf of andere vragen die met een betaling aan het Albeda te maken hebben. Om jou en ouders/wettelijke vertegenwoordigers hier wegwijs in te maken, staat hieronder een overzicht van de meest gestelde vragen die wij van diverse mensen krijgen. We hopen dat het onderstaande helpt om een gezonde, financiële basis te krijgen of te houden. Veel succes met je studie!

Algemeen

  • Mijn privé-e-mail/adresgegevens zijn veranderd. Hoe kan ik de wijziging doorgeven?
    Geef dit op tijd door aan de onderwijsadministratie van jouw opleiding.

  • Ik kan als student niet inloggen op mijn studentenportaal.
    Je kunt contact opnemen met de ICT-helpdesk via 010 258 43 75 of via [email protected]

  • Ik ben uitgeschreven van de BOL opleiding, waarom moet ik betalen aan Albeda?
    Het volledige bedrag is al door Albeda betaald aan de leverancier en daarom innen we het volledige bedrag bij jou.

Lesgeld / cursusgeld

  • Ik ben uitgeschreven van de BOL opleiding, waarom moet ik nog lesgeld betalen aan DUO?
    Ben jij met je opleiding gestopt op of na 1 oktober? Dan betaal je meestal lesgeld voor het hele schooljaar. In bijzondere situaties kunt je achteraf een gedeelte van het betaalde lesgeld terugkrijgen. Lees hier meer over op de website van DUO.
  • Moet ik voor de BBL opleiding cursusgeld betalen als ik niet het hele jaar naar school ben geweest?
    Ja, als je bent ingeschreven betaal je voor het hele jaar cursusgeld. Het volledige cursusgeld is door Albeda al betaald aan DUO en daarom innen we het volledige bedrag bij jou. Er zijn uitzonderingen waarbij je je cursusgeld terugkrijgt. Vraag bij de onderwijsadministratie van je opleiding naar het aanvraagformulier “restitutie of kwijtschelding cursusgeld”. Meer informatie is ook te vinden op de website van de Rijksoverheid
  • Wat is de hoogte van lesgeld (BOL) /cursusgeld (BBL)?
    Klik hier meer informatie over de hoogte van het lesgeld/cursusgeld.

Financiële steun

  • Ik heb financiële problemen. Wie kan me helpen?
    De studieloopbaanbegeleider (slb-er) van jouw opleiding kan je doorverwijzen naar verschillende instanties binnen en buiten Albeda.

  • Ik heb een factuur ontvangen, maar ik zit in de schuldhulpverlening of heb een aanvraag gedaan voor schuldhulpverlening.

  • Je kan contact opnemen met je studieloopbaanbegeleider (slb-er) die je verder kan helpen of doorverwijzen.

  • Hoe kan ik het studentenfonds bereiken?
    Dit geldt alleen voor de BOL-opleidingen. Stuur een mail naar [email protected] of bel/app naar 06 18 68 15 42. Voor meer informatie kun je ook kijken op onze website bij Albeda Studentenfonds.

  • Hoe dien je een aanvraag in voor het studentenfonds?
    Dit doe je doormiddel van het invullen van een online formulier.

     

Factuur

  • Ik heb een factuur ontvangen, maar ik ben/mijn kind is nooit gestart met de opleiding.
    Je kan contact opnemen met de onderwijsadministratie van jouw opleiding.

  • Mijn ouders /wettelijke vertegenwoordigers betaalden altijd mijn factuur. Nu ontvang ik zelf de factuur.
    Op het moment dat je 18 jaar bent of ouder, zal de factuur niet meer naar jouw ouders of wettelijke vertegenwoordigers gaan, maar naar jou.

  • Ik kan de factuur niet betalen.
    Je kan contact opnemen met je studieloopbaanbegeleider (slb-er) die je verder kan helpen of doorverwijzen.

  • Het bedrag/de factuur klopt niet.
    Je kan contact opnemen met de onderwijsadministratie van jouw opleiding.

  • Waarvoor krijg ik een factuur?
    Je kan contact opnemen met de onderwijsadministratie van jouw opleiding.

  • Ik ontvang een creditfactuur, wat betekent dit?
    De creditfactuur wordt verrekend met de factuur die je al eerder hebt gehad. Het kan zijn dat er na verrekening nog een bedrag overblijft dat je moet betalen of terugkrijgt.

  • Op de website staat een bepaald bedrag voor de opleiding, maar de factuur is hoger.
    Je kan contact opnemen met de onderwijsadministratie van jouw opleiding.

  • Waarom staan verschillende bedragen op één factuur?
    Als meerdere bedragen tegelijkertijd in rekening gebracht worden, zullen deze op één factuur afgedrukt worden.
  • Mijn ouder/mijn bedrijf betaalt de factuur, maar ik heb de factuur ontvangen of staat op mijn naam.
    Je kan contact opnemen met de onderwijsadministratie van jouw opleiding.
  • Ik wil graag dat mijn bedrijf de factuur gaat betalen.
    Je kunt bij de onderwijsadministratie een akkoordverklaring ophalen en ondertekenen waarmee je toestemming geeft dat de factuur naar jouw werkgever (leerbedrijf) wordt toegestuurd.

  • Ik heb betaald, maar het bedrag van de factuur klopt niet.
    Je kan contact opnemen met de onderwijsadministratie van jouw opleiding.

  • Ik ben gewisseld van opleiding en heb een factuur ontvangen van mijn oude opleiding. Moet ik deze nog betalen of wat moet ik doen?
    Je kan contact opnemen met de onderwijsadministratie van jouw oude opleiding.

  • Ik wil een papieren factuur ontvangen per post.
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]

  • Ik heb dubbel betaald. Wanneer krijg ik mijn geld terug?
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]

  • Ik heb het foute kenmerk ingevuld en mijn betaling is nog niet verwerkt.
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]

  • Ik wil graag weten welk bedrag er nog openstaat van mijn facturen?
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]
    Je kan ook contact opnemen met de onderwijsleider van jouw opleiding.

  • Ik heb betaald, maar ontvang nog herinneringen van het Albeda.
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]

  • Waar kan ik mijn factuur terugvinden?
    De factuur wordt altijd verstuurd wordt naar je studentenmail (mits 18+) en anders naar de mail van jouw ouders/verzorgers. Indien er geen mail bekend is, wordt de factuur per post verstuurd.

Incassobureau

  • Wanneer krijg ik te maken met een incassobureau?
    Voor het volgen van je studie bij Albeda, ontvang jij of je ouder/wettelijk vertegenwoordiger een rekening met de kosten van jouw opleiding. Deze rekening moet binnen 14 dagen worden betaald, wanneer dat niet gebeurt, wordt er een herinnering verstuurd. Als ook deze herinnering niet op tijd wordt betaald, ontvang jij of je ouder/wettelijk vertegenwoordiger een laatste herinnering. Wanneer je ook hier niet op reageert, zal er een incassobureau worden ingeschakeld.

  • Ik heb een laatste herinnering ontvangen en wil graag weten of het al naar het incassobureau is doorgestuurd?
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]

  • Mijn factuur is al doorgestuurd naar het incassobureau, maar ik ben het niet eens met mijn factuur. Met wie moet ik contact opnemen?
    Je kan contact opnemen met het incassobureau via 088 331 47 47 op kijk op mijn incasso.

  • Wat gebeurt er als ik mijn facturen niet op tijd betaald heb?
    Je krijgt van Albeda een laatste herinnering wanneer je de voorgaande communicatie van facturen hebt genegeerd. Wanneer dan nog niet wordt betaald, geven we jouw gegevens door aan het GGN incassobureau.
    Je kan contact opnemen met het incassobureau via 088 331 47 47 of kijk op mijn incasso.

Betalingen

  • Kan ik ook contant betalen?
    Er is op dit moment geen mogelijkheid om een factuur contant te betalen. Mochten er problemen zijn om de factuur te betalen, neem contact op met je studieloopbaanbegeleider (slb-er).

  • Kan ik ook pinnen?

  • Bij een aantal opleidingen kan je met pin betalen. Om te weten of je bij jouw opleiding met pin kan betalen, neem contact op met de onderwijsadministratie van jouw opleiding.

Accept email

  • Ik heb de AcceptEmail weggegooid; kan de e-mail nog een keer verzonden worden?
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected] of kijk in de handleiding van AcceptEmail.

  • Wanneer is de AcceptEmail van Albeda en wanneer is het SPAM?
    Bij de AcceptEmail van Albeda met afzender [email protected] zit standaard een bijlage. Deze bijlage bevat de factuur die betaald moet worden en is altijd van Albeda afkomstig. Daarnaast is er altijd een betaal-button te zien in de Accept e-mail waarmee je veilig kunt betalen.

Betalingsregeling

  • Ik heb een betalingsregeling getroffen, waarom ontvang ik deze factuur?
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]

  • Mijn studieloopbaanbegeleider (slb-er) heeft gezegd dat ik later kan betalen, maar ik krijg nu een herinnering.
    Alleen de Debiteuren Administratie is gemachtigd om een betalingsregeling te treffen. Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]

  • Ik wil graag betalen in termijnen.
    Je kan contact opnemen met de Debiteuren Administratie via 010 892 76 72 of via [email protected]

  • Mijn vraag staat er niet bij. Met wie kan ik of mijn ouder/wettelijk vertegenwoordiger contact opnemen met vragen over de factuur?
    Je kunt je vraag stellen bij de onderwijsadministratie van jouw opleiding.