Inhoud
De volgende onderdelen komen aan bod:
- gesprekstechnieken;
- begeleidingsvaardigheden (w.o. coachen);
- leerstijlen en leerstrategieën;
- toetsen en beoordelen;
- feedback.
- eigenaarschap van het eigen leer-en ontwikkelproces
In het programma is er veel aandacht voor de persoonlijke effectiviteit van de begeleider praktijkleren door reflectie op het eigen gedrag, het oefenen in de eigen groep en het daadwerkelijk begeleiden van een stagiair of (nieuwe) medewerker.
De volgende leeruitkomsten zijn verbonden aan dit keuzedeel:
De student:
1. bereidt zich voor op de kennismakingsperiode en stelt de beginsituatie vast;
2. stelt de leeractiviteiten vast en maakt een planning;
3. begeleidt de stagiairs of (nieuwe) medewerkers;
4. beoordeelt de voortgang van de stagiairs of (nieuwe) medewerkers;
5. hanteert coachen als begeleidingsvorm;
6. reflecteert op en evalueert de begeleidingsperiode en sluit deze af.
Werkwijze
Per dagdeel staan één of meerdere thema's centraal. De onderwijscontactmomenten stellen de student in staat oefen- en toepassingsopdrachten uit te voeren en uit te werken in de eigen praktijk. Deze opgenomen opgenomen in het persoonlijk portfolio dat de student aanlegt.
Sluit