mbo & volwasseneneducatie in de regio Rijnmond

Shania Bouman
Shania Bouman, Jasper Verhagen en Sebastiaan van Rijen

Zonder sterren geen ster!

Het is dubbel feest in restaurant Amarone aan winkelstraat de Meent in Rotterdam. In april werd bekend dat deze gastronomische parel in hartje centrum haar Michelinster heeft behouden. Tegelijkertijd sleept een jonge kracht van het succesvolle team de ene na de andere ‘horeca-vakprijs’ naar binnen. “Shania kwam vorig jaar als Albeda-studente stage bij ons lopen; ze wil de beste worden in het horecavak en blijkt een kei in prijzen winnen, net als wij,” glundert Jasper Verhagen, maître-sommelier bij Amarone. “De perfecte match dus en een enorme aanwinst voor ons team!”

Amarone

Van snackbar naar sterrenrestaurant
Ondertussen is de 19-jarige Shania in dienst bij Amarone en rondt ze dit jaar haar opleiding Zelfstandig werkend gastvrouw niveau 3 af bij Albeda Horecacollege. Bovendien doet ze mee aan allerlei internationale mbo-vakwedstrijden, mét resultaat. Wie had dat ooit gedacht? Shania in ieder geval niet: “Vijf jaar geleden werkte ik in de weekenden nog in een snackbar in Maassluis. Op de middelbare school kon ik lang mijn draai niet vinden. Uiteindelijk haalde ik toch mijn diploma en stopte bij de snackbar. Ik wilde verder in de horeca, dus startte ik met de opleiding Gastheer/gastvrouw niveau 2 bij Albeda Horecacollege. Ik leerde alles over wijn, tafelbereiding, cocktails en gastvrijheid in Albeda Groos!, het restaurant op de locatie Baljuwstraat. Al snel mocht ik instromen bij de vervolgopleiding op niveau 3 en daar werd Karin Sijm mijn mentor. Zij wees me op het excellentieprogramma voor studenten, die nóg meer willen leren en aan vakwedstrijden mee willen doen. Ik viel bij het eerste duel meteen in de prijzen en dat smaakte naar meer. Alle wedstrijden zijn heel leerzaam en dagen me uit het beste uit mezelf te halen. Door de kansen die ik krijg bij Amarone en het vertrouwen van de docenten bij Albeda, is mijn zelfvertrouwen zó gegroeid.”

“Door de kansen die ik krijg bij Amarone en het vertrouwen van de docenten bij Albeda, is mijn zelfvertrouwen gegroeid.”

Op de juiste plek
“Kansen moet je krijgen, maar je moet ze ook grijpen,” vervolgt Ferdi Munts, docent bij Albeda Horecacollege en begeleider binnen het excellentieprogramma. “Dat geldt voor ons allemaal. Ik greep de kans om in 2015 als praktijkdocent aan de slag te gaan bij Albeda Proef!, het schoolrestaurant van Albedalocatie Maassluis. Ik vind het leuk om intensief contact te hebben met studenten en impact te creëren op hun leven, door ze te inspireren en naar het allerhoogste te zoeken wat ze in zich hebben. Naast mijn rollen als docent, coach en restaurantmanager, is het meedoen aan vakwedstrijden met studenten na vier jaar een serieuze hobby geworden. Ik vind dat de toplaag van onze studenten ook aandacht moet krijgen, anders gaan ze zich vervelen en raken we ze kwijt.

Mijn doel is elke student met zoveel mogelijk kennis en sociale vaardigheden de wereld van hospitality in te laten gaan. Het mooiste vind ik dat we studenten terugzien in het werkveld op de plek die het beste bij ze past; of dat nou in een snackbar, een cocktailbar of in een sterrenrestaurant is. Shania zit bij Amarone op de juiste plek. De samenwerking met Jasper is goud waard. Wij delen de mening dat horeca een ambacht is dat nooit verloren mag gaan. Gastvrijheid, creativiteit en genieten van mooie producten maken het leven mooi en daar zetten wij ons graag elke dag vol passie voor in!”

Amarone

De kracht van mensen
“Wij dragen ‘de kunst van ultieme gastvrijheid verlenen’ graag over aan de volgende generatie,” vult Jasper aan. “We werken veel met jonge studenten met weinig ervaring, zodat we ze in nauwe samenwerking met Albeda nog goed kunnen trainen op vaardigheden. Overzicht houden, in hoog tempo werken en continu drie stappen vooruitdenken, is essentieel en dat kun je leren. Elke gast die bij ons binnenstapt, krijgt een warm welkom. Ik zorg dat ik mensen herken als ze bij ons terug komen en heb de wijn al klaar staan die ze lekker vinden. Persoonlijke aandacht is de sleutel; daarmee houd je mensen bij je, zowel in het werkveld als in het onderwijs. Shania is daar het bewijs van. Ze blijft studeren en werken omdat ze gezíen wordt en de kansen grijpt om zich verder te ontwikkelen. Dat geldt overigens ook voor onze Sebastiaan, die eerder als Albeda-stagiair bij Amarone begon en nu in vast dienstverband mijn grote steun en toeverlaat is geworden.Wij geloven in de kracht van mensen, want zonder sterren in je team komt er geen ster.
Dus ja, we zijn enorm trots op ons team, op het ambacht en op de samenwerking met Albeda.”

“Door de kansen die ik krijg bij Amarone en het vertrouwen van de docenten bij Albeda, is mijn zelfvertrouwen gegroeid.”

Amarone

Groene paprikapoeder
Sebastiaan van Rijen rondde in 2021 zijn opleiding Zelfstandig werkend gastheer niveau 3 af in Maassluis. Ook hij werd destijds door meneer Munts besmet met het wedstrijdvirus en de passie voor het vak. Sebastiaan vertelt: “Meneer Munts is zo goed in mensen motiveren en aansturen. Hij gaf mij meteen meer uitdaging met de vakwedstrijden en tipte mij voor een stageplek bij Amarone. Het klikte met Jasper en een nieuwe wereld van fine dining ging voor me open. Door corona moesten we beroepssituaties naspelen en dat is achteraf goed geweest voor mijn basiskennis en zelfvertrouwen. Stapje voor stapje heeft Jasper me de kneepjes van het vak bijgebracht in een hele ontspannen sfeer, waar professioneel gewerkt wordt, maar waar ook altijd ruimte is voor grappen en grollen. Zo ben ik eens naar de collega’s van Restaurant Napoli aan de overkant gestuurd voor groene paprikapoeder. Dikke pret natuurlijk toen bleek dat dat helemaal niet bestaat! Ik had een heel verkeerd beeld van fine dining en een sterrenkeuken. Nu ben ik als fromagier de specialist bij de kaaswagen, heel bijzonder. Zonder meneer Munts had ik hier nooit gestaan en ik kan het iedereen aanraden. Soms moet je uit je comfortzone komen om te leren en jezelf uit te dagen.”
Hoofd in de wolken “Zowel Shania als Sebastiaan zijn leergierig en nieuwsgierig, dan ben je al een heel eind,” glimlacht Ferdi Munts. “Ze dachten dat het in een sterrenrestaurant veel te stijfjes zou zijn, dat ze gestraft zouden worden voor fouten en dat de doelgroep saai zou zijn. Onzin natuurlijk en gelukkig hebben ze nu het tegendeel ervaren.

Gerelateerd

Blogs