mbo & volwasseneneducatie in de regio Rijnmond

Katja

'Je bent meer dan de opleiding die je kiest, toch?'

Het is zover, het examenjaar. Je zit met je neus in de boeken, bent druk aan het leren en je hebt examenstress. Ondertussen word jij bestookt met de vraag wat je later wilt worden. Of wie je wilt worden, want je bent meer dan de opleiding die je kiest, toch? Hele ingewikkelde vragen, want hoe kan je dit weten als je jezelf nog niet zo goed kent en je passies en interesses nog niet helder zijn? Om maar niet te hebben over het gevoel dat jouw hele toekomst van een studiekeuze afhangt. “No pressure”.

Mijn naam is Katja, en toen ik in mijn examenjaar zat had ik geen idee wat ik wilde doen. Enigszins aangeslagen/onzeker begon de zoektocht naar de mbo-opleiding die bij mij paste. Ik ging mijn eigen kwaliteiten onderzoeken, wat vond ik leuk om te doen en waar was ik goed in? Mij vielen twee dingen/zaken op:

  1. Via bijbaantjes ontdekte ik dat ik het leuk vond om met klanten in contact te komen. Ik verdiepte mij in de wensen van mijn klant en stapte regelmatig met ideeën naar mijn leidinggevende. Ik streefde ernaar om de sfeer voor de klant zo prettig mogelijk te maken zodat de verkoop soepel kon verlopen.
  2. Op school vond ik het schrijven van verslagen leuk. Het analyseren van informatie en dit verwerken tot mijn eigen verhaal om te presenteren waren opdrachten waar ik naar uitkeek.

Deze observaties en een aantal beroepskeuzetesten maakten dat ik besloot om richting de marketing & communicatie sector te gaan. Voor mij voelde Albeda het toegankelijkst. Na een fijn gesprek met een docent van Albeda meldde ik mij aan voor de mbo-4 opleiding Marketing & communication specialist.

3 jaar later…
Terwijl ik de blog schrijf zit ik in het examenjaar van de opleiding marketing & communicatie. Waar het voor mij begon met het verdiepen in de wensen van een klant, heb ik in de praktijk veel meer gedaan dan verwacht. Ik heb als schoolopdracht (echte) vraagstukken met echte ondernemers op mogen lossen. In de stageperiodes heb ik de theoretische kennis stapsgewijs in de praktijk uit mogen voeren.

Kortom, ik heb geleerd om:

  • ontwikkelingen op de markt te volgen
  • strategisch na te denken om een target te behalen
  • een doelgroep in kaart te brengen en te benaderen
  • sociale media kanalen in te zetten
  • relevante content te selecteren en maken

Leuk al deze vaardigheden, maar laten we het stukje persoonlijke ontwikkeling niet vergeten! Tijdens mijn studie ben ik mijzelf meerdere keren tegen gekomen. Onzekerheid of dit wel de juiste keuze was, niet op tijd aan de bel trekken als ik hulp nodig had, afspraken niet nakomen, je kent het wel. Met de juiste begeleiding en aandacht van docenten ben ik als mens enorm gegroeid. Ik ben zelfverzekerder geworden, weet hoe ik hulp kan vragen en weet mijzelf te presenteren als wie ik ben. Dit zijn kwaliteiten die je in zowel je werk als privéleven leven nodig hebt om je te kunnen ontwikkelen.

Fun fact
Als Albeda-student Marketing & communication specialist, loop ik nu stage op… De marketing & communicatieafdeling van Albeda zelf. Hier heb ik besloten om de uitvoer van mijn praktijkexamen te richten op de interne communicatie. Ik ben hier tot veel nieuwe inzichten gekomen dankzij de fijne begeleiding. Mijn interesse richting interne communicatie groeide, en ik begon te overwegen om een vervolgstudie in die richting te volgen. Ik heb weer een opsomming gemaakt van mijn vaardigheden en aan de hand hiervan een HBO studie uitgekozen.

Mijn tip
Neem het kiezen van de juiste studie serieus, maar oefen niet te veel druk uit op jezelf! Zoek iets wat bij jouw interesses past en ga hierover in gesprek met docenten. Informeer over de inhoud van het vakkenpakket en stel je brandende vragen. Bijvoorbeeld wat voor opties er zijn om van opleiding te wisselen als het toch geen match blijkt te zijn. Het is jouw toekomst, en het is de taak van school om jou te begeleiden naar de finishline. Heel veel succes!