De opleiding

De MBO Theaterschool is gehuisvest in het monumentale pand aan de Pieter de Hoochweg 222. De lessen van de 4 opleidingen worden daar uitgevoerd in professionele studio’s en theorielokalen.

Projecten en voorstellingen worden gemaakt in samenwerking met professionele theaters, theaterbedrijven en culturele instellingen in Rotterdam en omgeving. Zo werken we samen met Theater Rotterdam, Maas Theater en Dans, het Zuidpleintheater, Worm, Mooi weer enzo, Nationale Opera en Ballet in Amsterdam, Jakop Ahlbom Company, Dox en ontwikkelen we nieuwe samenwerkingen waar die voor onze studenten relevant blijken.

Sinds seizoen 2021-2022 zijn we op een nieuwe locatie aan het werk aan projecten en voorstellingen. Dit is het pand de Hallen waar we 6 grote ruimtes hebben verbouwd naar een theaterzaal, techniek werkplaats, decorwerkplaats, ateliers voor de vormgevers en lesstudio’s voor de acteurs.

Door het werken op deze diverse locaties word je vanaf de eerste dag geconfronteerd met de praktijk van het theater/cultureel bedrijf. Je maakt iedere dag de snelheid, de werkdruk, de vele dingen tegelijk, de veranderingen op korte termijn, de afwijkende arbeidstijden, de prestatiedrang, de tegenslagen en de successen in het werkveld mee.

Productiehuis
Tijdens je derde en vierde jaar van de MBO Theaterschool loop je stage en doe je examens binnen co-producties met Mooi weer enzo, Raaf Muziektheater en LabZ. Binnen deze co-producties loop je minimaal 1x stage en werk je mee aan een productie/voorstelling waarin de samenwerking tussen acteurs, vormgevers, producenten en technici een belangrijk uitganspunt is. Binnen deze samenwerkingen met het werkveld maak je kennis met de beroepspraktijk. Deze co-producties geven je mogelijkheden die je in de gewone Beroepspraktijkvorming (bpv) zelden kunt opdoen. Hier kun je bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het zelfstandig maken en uitvoeren van een professionele productie. Omdat het om voorstellingen gaat waar het publiek voor betaalt, geldt een professionele kwaliteitseis. De MBO Theaterschool heeft met de theatergezelschappen waarbinnen deze co-producties gemaakt worden afgesproken dat de tijdsdruk niet te hoog is zodat je niet alleen wordt aangesproken op output, maar dat er ook tijd is voor jouw leerproces. In de lessen die je op school volgt, word je voorbereid op het werk en evalueer je met je vakdocenten je functioneren.

TG Vers Vlees
De MBO Theaterschool Rotterdam heeft zijn eigen Rotterdams theatergezelschap genaamd: TG Vers VleesNa twee tot drie jaar intensief geschoold te zijn binnen de vier opleidingen gaan de studenten aan de slag binnen het gezelschap waarin ze zichzelf en hun werk gaan tonen aan het publiek. Jonge acteurs, kostuumontwerpers, decorontwerpers, producenten, theatertechnici, geluid en lichtontwerpers zullen per seizoen in 3 verschillende theatervoorstellingen en diverse soloperformances een verbintenis aangaan met actuele en maatschappelijke onderwerpen. Eigentijdse, klassieke of specifiek voor dit gezelschap geschreven theaterteksten dienen als basis om tot tekst, fysiek of muziektheater te komen.

Het theatergezelschap maakt theatervoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Theater kan een grote rol spelen in het bespreekbaar maken van grote maatschappelijke thema’s als emancipatie, acceptatie, en de rol die je speelt in deze maatschappij. De voorstellingen zullen zich richten op verschillende doelgroepen en kunnen mede door de maatschappelijke thema’s van grote waarde zijn binnen het onderwijs.

Meer informatie

Theatervormgever

Binnen de opleiding theatervormgeving leiden we jonge mensen op die verantwoordelijk zijn voor het toneelbeeld in al zijn facetten. Je traint in twee verschillende rollen:

Uitvoerder

  • Decorbouw, onder te verdelen in decorconstructie en decoratie.
  • Kostuumtechniek en grimetechniek

Ontwerper 

  • Decorontwerp allround (decor, kostuum, grime)
  • Kostuumontwerp
  • Grime ontwerp

Afhankelijk van je oriëntatie en talent ontwikkel je jezelf in óf de uitvoerkant óf de ontwerpkant óf een combinatie daarvan. Studenten met een overduidelijke oriëntatie op handvaardigheid doen ook ontwerp opdrachten. Studenten met een overduidelijke oriëntatie op ontwerp doen ook uitvoerende opdrachten.

Dit alles met het doel:

  • Zowel technisch als creatief kunnen denken en oplossingen vinden. ​Een uitvoerder in het theater heeft er voordeel aan creatief te kunnen denken. Een vormgever in het theater heeft er voordeel aan technisch te kunnen denken;
  • Voldoende kennis van alle in het theater samenkomende disciplines om goede gesprekspartner te zijn in het proces tot het maken van een voorstelling. En zo meerwaarde mogelijk te maken;
  • Je eigen talent te vinden.

Ons hele onderwijsprogramma is erop gericht de nieuwsgierigheid van studenten te prikkelen, hen vanuit praktijksituaties intrinsiek te motiveren tot leren. Je werkt in alle leerjaren intensief met elkaar en met onze professionals samen, in diverse theaterproducties op en buiten school. Zo ervaar je op een natuurlijke manier welke competenties een theatervormgever in de beroepspraktijk nodig heeft. Wij verwachten van jou een hoge mate van pro activiteit, en begeleiden je in het formuleren van je eigen leerwensen en leerdoelen. Je hebt en krijgt verantwoordelijkheid voor je eigen leren, we stimuleren je om kritisch na te denken over wat het werkveld van je verwacht en hier naar te handelen. Zo verschijnen onze toekomstige professionals aan het eind van hun opleiding met een optimale uitrusting ten tonele, letterlijk en figuurlijk.

Kwalificatiedossier, basisdeel en profieldeel

De opleiding is beschreven in het kwalificatiedossier. In dit dossier staat precies wat je moeten weten en kunnen om je diploma te halen. De opleiding bestaat uit een basisdeel, profieldeel en keuzedelen. Hieronder vind je een korte uitleg. 

Het basisdeel bestaat uit 2 onderdelen: basisdeel en een profiel deel
Beroepsspecifieke onderdelen bestaan uit kerntaken en werkprocessen.

Het basisdeel (B) wordt gevormd door beroepsspecifieke onderdelen en generieke onderdelen (algemene vakken)

Het profiel deel (P) bestaat uit specifieke onderdelen voor ruimtelijke vormgeving waaronder we ook decor en kostuum verstaan.

Kerntaken: Kerntaken zijn taken die je zelfstandig moet kunnen uitvoeren en die in het beroep steeds weer terugkomen. Elke kerntaak bestaat uit meerdere werkprocessen. De opleiding kent de volgende kerntaken:

B1-K1 Draagt bij aan de realisatie van het ruimtelijk ontwerp

B1-K2 Presenteert en profileert zichzelf op de arbeidsmarkt

P2-K1 Maakt ruimtelijk ontwerp

Werkprocessen: Werkprocessen zijn activiteiten die horen bij een kerntaak. In de opleiding leer je deze activiteiten uit te voeren. Wil je weten welke werkprocessen bij jouw opleiding horen, kijk dan in het kwalificatiedossier.

Generieke (algemene) onderdelen 
De algemene vakken die je volgt zijn:

  • Nederlands
  • Rekenen
  • Engels
  • Loopbaan en Burgerschap

In de lessen van deze onderdelen word je goed geïnformeerd over wat er van jou verwacht 

Keuzedelen

Als je na je opleiding aan het werk gaat, kun je je met de keuzedelen onderscheiden van je medestudenten. Iedereen kan zich in een ander onderwerp hebben verdiept. Met je diploma in de hand kun je aan je toekomstige werkgever laten zien wat je allemaal in huis hebt. Als je na je opleiding een volgende mbo-opleiding wil gaan doen of start met een hbo-opleiding is het slim om tijdens je opleiding te kiezen voor keuzedelen die je daarop voorbereiden. De keuzedelen die je gedaan hebt, kunnen in je volgende opleiding zorgen voor vrijstellingen of kunnen zorgen voor een makkelijkere start. Voor de keuzedelen geldt de volgende diploma-eis:

  • Het gemiddelde van de resultaten van de geëxamineerde keuzedelen binnen de keuzedeelverplichting moet tenminste een 6 zijn.
  • Voor minimaal de helft van deze keuzedelen moet het resultaat tenminste een 6 zijn. (als je er 3 hebt dus 2 van de 3)
  • Een keuzedeelresultaat mag nooit lager zijn dan een 4.
  • Voor de berekening van het gemiddelde van de examenresultaten wordt gerekend met het niet-afgeronde cijfer op 1 decimaal.

Bij aanvang van je opleiding krijg je tijdens je studieloopbaan les (slb) uitleg over het keuzedeeltraject waar jij uit kunt kiezen. Met je studieloopbaanbegeleider bespreek je welk keuzedeel traject voor jou het meest passend is bij je toekomst wens en interesses in en buiten je opleiding. Uiterlijk in het jaar waar je een keuze hebt (leerjaar 2, einde week 2 van periode 1) maak je je definitieve keuze bekend via een mail naar je SLB docent en het mbo-kantoor van de MBO Theaterschool.

Als je een ander keuzedeel wil volgen dan bij je opleiding wordt aangeboden, kan je een verzoek indienen om een zgn. niet-gekoppeld keuzedeel te mogen volgen, bijvoorbeeld bij een andere opleiding. Dit doe je door een schriftelijk verzoek in te dienen bij de adjunct-directeur Debbie van Dishoeck. ([email protected]). Zij bespreekt je verzoek met het examenbureau. Zij kijken naar de inhoud en de haalbaarheid van je verzoek. Je moet er wel rekening mee houden dat het examenbureau moet onderzoeken of het door jouw gewenste keuzedeel past binnen jouw opleiding en of dit rooster technisch haalbaar is. Immers een keuzedeel loopt door in meerdere onderwijsperiodes.

Binnen de MBO Theaterschool kan je voor de keuzedelen kiezen uit twee stromen (A of B). De één is gericht op het ondernemerschap (meteen aan het werk na deze opleiding) en de andere is gericht op doorstuderen. Bij mediavormgeving heb je de keuze tussen het vak doorstroom hbo of de keuze voor het vak ondernemend gedrag.

Leerjaar 1: keuzedeel verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken
Met dit keuzedeel leer je fit, veilig en gezond te werken, zodat je jouw duurzame inzetbaarheid kan vergroten. Met de beroepsgerichte kennis en vaardigheden die aan bod komen leer je om, vanuit een proactieve houding, enerzijds fysieke en anderzijds psychosociale arbeidsrisico’s die zich voordoen op het werk blijvend bewust te herkennen, erkennen en beheersen. De invulling van dit keuzedeel staat in het examenboek wat je krijgt in jaar 1.

Leerjaar 2: keuzedeel verdieping beeldgebruik
Dit verdiepende keuzedeel richt zich op het vergroten van het referentiekader en de bewustwording van jou bij het gebruik van beelden. Je gaat je kennis en vaardigheden verdiepen als het gaat om de culturele en historische betekenis van beelden, trends en stijlen en legt verbanden tussen beelden. Daarnaast wordt er ingegaan op maatschappelijke vraagstukken rond beeldgebruik waaronder de beroepsethiek in de maatschappij en de hedendaagse problematiek van beeldrecht in de digitale informatie- en communicatiesamenleving.

Stroom A

Leerjaar 3 en 4: keuzedeel ondernemerschap 480 uur

Het keuzedeel ondernemerschap is een sectoroverstijgend keuzedeel voor met name niveau 3 en 4. Het keuzedeel richt zich alleen op die elementen die minimaal nodig zijn om een onderneming op te starten en te runnen. Hierbij is uitgegaan van een zelfstandige zonder personeel of een freelancer. Het vakmanschap waarin de beroepsbeoefenaar onderneemt, staat beschreven in het dossier waaraan het keuzedeel verbonden is.

Stroom B

Leerjaar 3: keuzedeel voorbereiding hbo
Dit keuzedeel is bedoeld om je voor te bereiden op een hbo-opleiding: het betreft met name oriëntatie voor het kiezen van een passende hbo-opleiding en de voorbereiding op de ontwikkeling van hbo-competenties. Het eerste deel, oftewel de oriëntatie op hbo-opleidingen en -beroepen, is aanvullend op de loopbaanoriëntatie en – begeleiding. In het keuzedeel wordt er vanuit gegaan dat jij gekozen hebt om een hbo-opleiding te gaan volgen na het behalen van het diploma en dat jij je gaat voorbereiden op de beginperiode op het hbo. Het keuzedeel biedt de mogelijkheid gericht te kijken naar de mogelijkheden, eisen, etc. en hierin ervaring op te doen. De oriëntatie op de vervolgopleiding is als het ware het startpunt om hbo-competenties in de context van de gekozen opleiding te ontwikkelen.

Leerjaar 4: keuzedeel art & design
Door het volgen van dit keuzedeel word je in staat om op basis van een gegeven thema en/of context een artistieke media-uiting vorm te geven met een geheel eigen stijl. Daartoe verken je het thema en experimenteer je met vormen, kleuren, technieken en materialen. Je reflecteert op de concepten, bepaal je wat jij wilt overbrengen en maakt hierin keuzes. Je werkt deze uit tot een definitieve, artistieke uiting met een eigen stijl. Je presenteert de definitieve uiting op een wijze die recht doet aan de eigen stijl.

Nederlands, Engels, rekenen

Om de vakken Nederlands, Engels en rekenen te kunnen behalen moet je voldoen aan de generieke eisen. Dit zijn landelijke algemene eisen waar alle studenten in het mbo aan moeten voldoen. Of je voldoet aan de generieke eisen wordt geëxamineerd met centrale examens en instellingsexamens. In het examenplan kun je zien welke examens tijdens de opleiding worden afgenomen.

Examinering Engels mbo 4 op een hoger niveau
Je hebt de mogelijkheid om het examen Engels op een hoger niveau af te leggen. Je moet hiertoe een verzoek indienen bij de examencommissie. De school bepaalt of de mogelijkheid om op een hoger niveau examen te doen, wordt aangeboden. Een student kan niet verplicht worden om een generiek examen op een hoger niveau te doen. Je dient het verzoek in via het examenbureau.

Centraal examen MBO (CEM) Nederlands en Engels
Op de MBO Theaterschool krijgen alle studenten les in de talen Nederlands en Engels. Je wordt getraind in de volgende taalvaardigheden: Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven, Luisteren en Lezen. De vaardigheden luisteren en lezen worden geëxamineerd met een Centraal Examen MBO (CEM). De overige vaardigheden met instellingsexamens. 

Rekenen
Ook aan het vak rekenen wordt veel aandacht besteed d.m.v. wekelijks lessen en d.m.v. bijlessen. Als je in 2022-2023 met een (nieuwe) mbo-opleiding begint, dan moet je examen doen op rekenniveau mbo 4. Dit is een digitaal instellingsexamen. Het cijfer voor rekenen telt mee voor het behalen van je diploma.

Voor de inhoud en planning van de lessen, toetsen en examens Nederlands, rekenen en Engels: zie de studiewijzers en het examenplan van je opleiding.

Loopbaan en burgerschap

Onderwijs op het mbo betekent meer dan studenten voorbereiden op de arbeidsmarkt. Alle mbo-studenten, zowel jongeren als volwassenen, worden opgeleid voor een beroep én voorbereid op hun rol als burgers die volwaardig deelnemen aan de maatschappij. Daarom gelden voor iedereen die een mbo-diploma wil halen de loopbaan- en burgerschapseisen.

Het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap is erop gericht om je inzicht te geven in jezelf en in de maatschappij. Je wordt bewust gemaakt van je studiekeuze en je wordt begeleid en getraind als regisseur van je eigen leven op een beroepsopleiding. Het onderwijsprogramma valt uiteen in persoonlijke loopbaanbegeleiding (slb) en studieloopbaancoaching (slc) en het vak Theateroriëntatie. Daarnaast volg je diverse workshops en debatten, neem je deel aan twee buitenlandse reizen en bezoek je een flink aantal musea en voorstellingen. Dit hoort allemaal bij loopbaan en burgerschap.

In het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap, leer je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen werk. Je leert zelfstandig werken, een eigen planning maken, en er ligt een sterke focus op het evalueren van het eigen leren en werken. Om je eigenaarschap over je persoonlijke en loopbaanontwikkeling te helpen ontdekken en verstevigen, gebruiken we de zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Covey als leidraad. Van deze zeven eigenschappen, gaan de eerste drie over JEZELF. Het zijn gewoonten die initiatiefvol en stevig maken, grip geven op sociale situaties en laten zien dat je een eigen verantwoordelijkheid en aandeel hebt. Eigenschap 4, 5 en 6 gaan over relaties met ANDEREN. Gewoonte 7 gaat over goed voor JEZELF ZORGEN: fysiek, mentaal, sociaal en spiritueel. Leidend hierin is dat de slb-docenten een voorbeeldrol hebben die motiveert, de zelfredzaamheid verhoogt en bouwt aan onderling vertrouwen.

Voor loopbaan en burgerschap bezoek je een flink aantal voorstellingen/exposities, debatten en workshops. Voor deze zaken houd je een portfolio bij. Ook de meeloopstages horen hierbij. Wanneer je aan minimaal 80% van deze activiteiten hebt deelgenomen heb je het aantal punten behaald dat hoort bij loopbaan en burgerschap. Met dit systeem is het uitgangspunt dat je zelf verantwoordelijk bent voor aanwezigheidsregistratie.

Een ander belangrijk aspect van de lessen is de loopbaanbegeleiding. Vanuit de persoonlijke drive, motivatie en toekomstdromen werk je toe naar concrete invulling van stages, open dagen van vervolgopleidingen en intakes voor hbo-opleidingen.

Bekijk hier hoe loopbaan en burgerschap in de opleiding aan bod komt.

Onderwijstijd

Albeda heeft de wettelijke plicht om voldoende lesuren aan te bieden. De lesuren en de uren in de praktijk staan in een overzicht. Dit overzicht heet een Topmodel. TOP staat voor: Transparante Onderwijsprogrammering. In het Topmodel kan je zien hoeveel tijd je studie je ongeveer zal kosten.

Er zijn verschillende soorten uren:

  • Begeleide onderwijstijd (bot): dit zijn uren dat je onder directe begeleiding/verantwoordelijkheid van de school bezig bent. Denk aan praktijk- en theorielessen, maar ook projecten die je onder begeleiding van een docent buiten de school uitvoert of lessen waarbij je op afstand door een docent wordt begeleid.

  • Beroepspraktijkvorming (bpv): Dit zijn de uren waarin je bij een bedrijf of instelling aan het werk bent. Bpv vindt altijd plaats met een ondertekende bpv-overeenkomst met een erkend leerbedrijf.

  • Onbegeleide uren: dit zijn uren waarin je zelf thuis of op school werkt aan de opleiding. Denk aan huiswerk, examens waarvoor je leert, werkstukken die je maakt, etc.

  • Studiebelastingsuren: Bij elkaar opgeteld geldt voor ieder studiejaar dat je 1600 uur met je studie bezig bent. Dit noemen we studiebelastingsuren.

Bekijk hier het topmodel.