Rechten, plichten en medezeggenschap

Als student bij Albeda heb je diverse rechten en plichten. Deze rechten en plichten staan in verschillende documenten. Hierin staan (gedrags)regels waar wij ons allemaal aan moeten houden. Ook vind je hier bijvoorbeeld informatie over hoe jij en/of je ouders/vertegenwoordigers kunnen meepraten over ons onderwijs.

Meer informatie

Studentenstatuut

Het studentenstatuut beschrijft de rechten en plichten van Albeda en van alle studenten die een opleiding volgen bij Albeda. Denk hierbij bijvoorbeeld aan regels over verzuim, schorsing, verwijdering en beschrijving van procedures voor de behandeling van klachten en geschillen. 

De rechten en plichten die specifiek gelden voor jouw opleiding staan in de studiehandleiding en in de examenregeling van jouw opleiding. 

Lees meer

Inschrijvingsbeslissing

Nadat jij je hebt aangemeld bij de opleiding, krijg je een inschrijvingsbeslissing. Dit is het schriftelijke besluit van Albeda dat je bent ingeschreven. In deze inschrijvingsbeslissing staan een aantal links naar belangrijke documenten zoals de algemene voorwaarden. 

Sociale Veiligheid

Albeda vindt het belangrijk dat studenten leren in een veilige leeromgeving. In elke organisatie kunnen incidenten voorkomen. Wij vinden het belangrijk dat studenten die zich niet veilig voelen om welke reden dan ook, dit kunnen melden. Maar ook dat ze meedenken hierin. Heb je vragen en/of opmerkingen over (sociale) veiligheid óf wil je een melding maken van een onveilige situatie, stuur dan een e-mail naar veilig@albeda.nl.

Regels over het gebruik van ICT voorzieningen en sociale media

Albeda heeft een digitale gedragscode studenten. Hierin staan gedragsregels over het verantwoord gebruik van Albeda ICT voorzieningen, chatprogramma's en sociale media.

Medezeggenschap studentsupporters

Albeda wil graag in gesprek met de mensen die betrokken zijn bij onze studenten. Wij noemen deze mensen de studentsupporters: ouders, wettelijke vertegenwoordigers, verzorgers, (andere) familieleden, een nauw betrokken buurman of vrouw, vriend of vriendin. Kortom iedereen die onze studenten support in hun ontwikkeling. Albeda is geïnteresseerd in hoe studentsupporters ons onderwijs en onze organisatie ervaren. 

Voor interesse klik hier.

Jouw probleem of klacht

Het kan gebeuren dat je ergens ontevreden over bent. Overal waar mensen werken gaat weleens iets mis. Het is gebruikelijk als er problemen of klachten zijn dat we die samen op gaan lossen. Het eerste aanspreekpunt is je SLB'er. Als jullie er niet uitkomen dan ga je in gesprek met de onderwijsleider. 

Wanneer het niet lukt, dan kan je via het Klachtenloket je probleem of klacht aan ons bekend maken door een mail te sturen aan klachten@albeda.nl of door hier te klikken.