Rechten en plichten

Gedurende je opleiding ben je als student verplicht je te houden aan alle regels die de opleiding en de docenten bepalen en aan de huisregels van het Muziekcentrum Albrandswaard (MCA), de locatie waar de opleiding is gehuisvest. De regels gaan onder meer over aanwezigheid en beroepshouding.

Onder een goede beroepshouding verstaan we het volgende:

  • Je krijgt opdrachten die je op tijd moet inleveren. Het is belangrijk dat je je houdt aan deadlines.
  • Je oefent regelmatig en zelfstandig op verschillende instrumenten zoals drums, piano, zang, gitaar, en met muziek schrijven.
  • Je neemt actief deel aan alle lessen, opdrachten en stages.
  • Je staat open voor feedback en je kunt omgaan met kritiek.
  • Je komt uitgeslapen en nuchter naar school.
  • Je bent goed bereikbaar via It's Learning, je Albeda e-mailadres en telefonisch.

Voor de lessen hanteren we de volgende regels:

  • Je komt op tijd in de les. Als je meer dan 5 minuten te laat bent, mag een docent je de toegang tot de les ontzeggen. Je bent dan ongeoorloofd afwezig.
  • Je komt in de les waarin je bent ingedeeld volgens je rooster. Als je door omstandigheden een keer de les in en een andere groep wilt volgen, moet je dat van tevoren melden bij de awr-medewerker via [email protected] én bij de docent.
  • In de les wordt niet getelefoneerd, ge-smst, ge-whatsapped, etc..
  • Eten is niet toegestaan tijdens een les. Eten mag alleen worden genuttigd in de algemene ruimten, dus niet in de oefenruimtes, studio's en leslokalen. Daarnaast mag in de regie van de studio en in studio 1 ook niet worden gedronken.
  • Iedereen heeft elke les minimaal het volgende bij zich:
    • Een pen/schrift/notitieblok/laptop om aantekeningen te maken.
    • Een agenda om huiswerk en deadlines voor opdrachten in te noteren.
    • Een USB-stick of harddisk om jouw opdrachten mee te nemen. Opgeslagen opdrachten op de computers in het leslokaal, studio's en de oefenruimtes worden niet bewaard.
  • Je moet de boeken en spullen aanschaffen die je gebruikt tijdens de opleiding.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je persoonlijke administratie als student. Dit betekent dat je alle vereiste documenten volledig en op tijd moet inleveren. Is dit niet het geval, dan kun je niet deelnemen aan het lesprogramma. Je kunt bovendien geen enkele les wegblijven zonder dit van tevoren met een serieuze reden aan te vragen. Ben je ziek of kun je om een andere reden onverhoopt een dag geen lessen volgen, dan moet je dit uiterlijk vóór 09:30 uur per mail ([email protected]) doorgeven aan de awr-medewerkers van de opleiding.

Om je goed te kunnen bereiken en begeleiden verzoeken wij je eventuele adreswijzigingen en wijzigingen van telefoonnummer per e-mail door te geven aan de studentenadministratie van jouw opleiding. Je vindt de contactgegevens hier.

Meer informatie

Digitale gedragscode studenten

Iedereen binnen Albeda maakt gebruik van Albeda ICT-voorzieningen, chats en social media. Het is daarom goed om te weten wat de regels binnen Albeda zijn. Als iedereen zich daaraan houdt zorgen wij samen voor een veilige digitale schoolomgeving voor zowel jou als student als ook voor de Albeda medewerkers.

De Digitale gedragscode bevat de volgende afspraken en regels: 

1. Wij respecteren elkaars privacy. Van medestudenten, docenten en andere Albeda-medewerkers. Daarom gebruiken we onze devices, social media en chats niet als het de privacy van een ander op welke manier dan ook aantast.

2. Wij behandelen elkaar met fatsoen en respect. We doen niet aan pesten, kwetsen, sexting, stalken, bedreigen of beledigen via internet, e-mail, in chats en/of social media.

3. Docent of medewerker van Albeda nodig? Alleen als het voor je opleiding nodig is en alleen tijdens schooluren.

4. Gegevens van Albeda zijn vertrouwelijk. Samen zorgen we er voor dat het ook zo blijft.

5. E-mail, internet, Albeda ICT-voorzieningen, social media en chats gebruiken we nooit

  • Voor het online bezoeken of opzoeken van porno of seksueel getinte, racistische, discriminerende, haat zaaiende of gewelddadige informatie.
  • Om de reputatie van je medestudenten, medewerkers van Albeda en/of Albeda te beschadigen.
  • Om bewust virussen of andere schadelijke programma’s te verspreiden.
  • Om (proberen) te hacken.

6. We verspreiden geen informatie, berichten, foto’s/films of geluidsopnamen zonder nadrukkelijke toestemming om dat te mogen doen.

7. Als we iets versturen of posten, dan doen we dat met onze eigen naam.

8. Toets- en/of examenopgaven zijn vertrouwelijk. We maken er dus geen beeld- of geluidsopnamen van.

9. Downloaden of verspreiden van films, muziek, software en ander auteursrechtelijk materiaal via een illegale bron is niet toegestaan.

10. Albeda kan de toegang tot bepaalde sites beperken als we dat nodig vinden.

11. Je hebt rechten op de Albeda ICT-voorzieningen. Ga er verstandig mee om, anders kunnen ze worden ingetrokken.

Je vindt de volledige tekst van de digitale gedragscode op www.albeda.nl/statuten.

Lees meer

Inschrijvingsbeslissing

Nadat jij je hebt aangemeld bij de opleiding, krijg je een inschrijvingsbeslissing. Dit is het schriftelijke besluit van Albeda dat je bent ingeschreven. In deze inschrijvingsbeslissing staan een aantal links naar belangrijke documenten. 

Praktijkovereenkomst

Een deel van je opleiding ga je stage lopen. In het mbo heet dit Beroeps Praktijk Vorming (bpv). In de praktijkovereenkomst staan alle afspraken die je maakt met Albeda en het bpv-bedrijf over jouw bpv. Dit document wordt door alle partijen ondertekend. De ondertekening vindt digitaal plaats.

Studentenstatuut

Het studentenstatuut beschrijft de rechten en plichten van Albeda en van alle studenten die een opleiding volgen bij  Albeda. Denk hierbij bijvoorbeeld aan regels over verzuim, schorsing, verwijdering en beschrijving van procedures voor de behandeling van klachten en geschillen. 

De rechten en plichten die specifiek gelden voor jouw opleiding staan in de studiehandleiding en in de examenregeling van jouw opleiding. 

Lees meer