Communicatie in de opleiding

Belangrijke aanspreekpunten in de opleiding

  • Studieloopbaanbegeleider: Bij vragen of opmerkingen over je studievoortgang in het algemeen (cijfers/beoordelingen, beroepshouding, aanwezigheid) kun je terecht bij de studieloopbaanbegeleider. De studieloopbaanbegeleider helpt verder bij het aanvragen van dyslexiepassen, vrijstellingen en kan je ook verwijzen naar specialisten die extra begeleiding bieden aan studenten die dit nodig hebben, zoals de schoolmaatschappelijk werker. Met vragen over de uitvoering van passend onderwijs kun je terecht bij de zorgcoördinator.
  • BPV-docent: Met vragen over je BPV kun je terecht bij je eigen BPV-docent of een andere BPV-docent die spreekuur heeft.
  • Vakdocenten: Voor vragen of opmerkingen over afzonderlijke vakken kun je terecht bij je vakdocenten.
  • Administratie: Voor administratieve zaken, contracten, formulieren, het doorgeven van persoons- en adresgegevens kun je terecht bij de administratiemedewerkers.
  • Examenbureau: Voor alles wat te maken heeft met examinering kun je terecht bij de medewerkers van het examenbureau.
  • Studentenhelpdesk: Voor vragen en opmerkingen over toegang tot de digitale omgeving van het Albeda kun je terecht bij de medewerkers van de studentenhelpdesk. T 010 892 78 78 of M 06 468 006 17 (ook voor WhatsApp) en E [email protected].
  • Onderwijsleider: Voor vragen die niet beantwoord kunnen worden door andere medewerkers, complimenten en klachten over de opleiding kun je terecht bij de onderwijsleider.

Communicatiemiddelen in de opleiding
In de opleiding Salonmanager gebruiken we verschillende communicatiemiddelen:
Let op! Voor digitale communicatie, inclusief social media zoals WhatsApp, is de gedragscode Gebruik internet, e-mail, en (mobiele) telefoon faciliteiten Albeda van toepassing. Deze is op te roepen via de zoekfunctie in de digitale omgeving van Albeda.

  • Roosters: kijk voor je rooster of roosterwijzigingen op www.albeda.nl/roosters.
  • Albeda portaal (portaal.albeda.nl): voor toegang tot je cijfers, beoordeling in Eduarte en je aanwezigheidsregistratie, informatie over de opleiding en de examens, gebruik word, excel en powerpoint. Je hebt steeds je unieke inlognaam en wachtwoord nodig voor het albeda portaal.
  • Albeda e-mail en outlook app voor mobiel: Gebruik is verplicht voor het ontvangen en inzenden van werk, het doorgeven van belangrijke mededelingen en voor actuele en belangrijke berichten over examinering.
  • WhatsApp: Voor korte mededelingen en vragen van docenten aan de lesgroep en voor individuele berichten naar docenten en studenten. Je studieloopbaanbegeleider beheert de WhatsAppgroep. We vinden het belangrijk dat iedereen in de groep helpt om handig, verstandig en positief te appen. Bij het negeren van de code van goed appen word je uit de app geweerd.
  • Facebook Albeda Kapper: Voor leuke informatieve filmpjes, foto's en berichtjes over het kappersvak www.facebook.com/albedakapper. Like ons als je het leuk vindt.
  • Per post: Belangrijke brieven zoals uitnodigingen voor een voortgangsgesprek, contracten, uitnodigen voor centrale examinering ontvang je per post.

Meer informatie

DP_YAML_QUOTE[Studentenplatform en tevredenheid studenten]

De opleiding Salonmanager is in beweging. We willen graag goed onderwijs geven dat aansluit bij jou als student. Daarom hebben we een studentenplatform. In het studentenplatform praten docenten, de onderwijsleider en studenten met elkaar over het onderwijs. Dat gebeurt op basis van gelijkheid, eerlijkheid en vertrouwen. Als student krijg je de kans om vragen te stellen. Je ontvangt informatie die je normaal gesproken niet krijgt. Ook kun je je mening en ideeën over de opleiding kwijt. De informatie uit het studentenplatform gebruiken we om de opleiding te verbeteren. Als je mee wilt denken over het onderwijs, geef je dan op voor het studentenplatform via je studieloopbaanbegeleider of bij de onderwijsleider. Voordat je écht start in het studentenplatform, is er een oriënterend gesprek met de onderwijsleider.

De tevredenheid van onze studenten wordt gemeten via tevredenheidsonderzoeken van de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB, een belangenvereniging voor mbo-studenten) en via eigen tevredenheidsonderzoeken: het algemene studenttevredenheidsonderzoek (STO) en het studenttevredenheidsonderzoek examinering (STO-examinering). Deze onderzoeken worden meestal digitaal ingevuld en zijn gemakkelijk in het gebruik. De uitkomsten worden gebruikt om na te gaan wat studenten goed vinden aan de opleiding en wat niet. Vervolgens wordt er kritisch gekeken naar de opleiding, en worden waar nodig verbeteringen doorgevoerd. De resultaten van de tevredenheidsonderzoeken worden ook besproken in het studentenplatform. 

Ouderplatform en ouderavonden

Albeda wil ouders meer betrekken bij het onderwijs door regelmatig in gesprek te gaan met ouders over verschillende onderwerpen. In het ouderplatform gaan ouders vanuit verschillende opleidingen van Albeda in gesprek met onder andere de voorzitter van het College van Bestuur. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld de zorg en begeleiding voor studenten, inspectieresultaten, de resultaten van tevredenheidsonderzoeken onder studenten en het beleid van Albeda. Willen je ouders graag deelnemen aan dit ouderplatform? Dan kunnen zij dit aangeven via een digitaal formulier op https://www.albeda.nl/ouderplatform.

Het is belangrijk dat ouders en verzorgers weten waar hun kinderen op school zitten, hoe de sfeer is, wie de onderwijsmensen zijn, en wat er allemaal in de opleiding gebeurt. Daarom organiseren we vanuit de opleiding diverse ouderavonden. De opzet van een ouderavond kan variëren van een algemene voorlichting met PowerPointpresentatie tot een meedoe-avond in de praktijkruimte haarverzorging.

DP_YAML_QUOTE[Bedrijvenplatform en tevredenheid bedrijven]

Onze studenten zijn na diplomering gekwalificeerd om het beroep salonmanager uit te oefenen. Vaak gaan studenten werken bij een bestaand kappersbedrijf: het is dus wezenlijk dat afgestudeerden goed kunnen doen wat er in de bedrijfspraktijk van hen verwacht wordt. Alleen al daarom is het zo belangrijk dat er goede contacten zijn tussen kappersbedrijven uit de regio en de opleiding haarverzorging.

Het bedrijvenplatform, waarbij ongeveer 20 kappersbedrijven zijn aangesloten, wordt ‘Werkbank’  genoemd. Werkbankbijeenkomsten vinden gemiddeld vier keer per jaar plaats op de opleidingslocaties in Rotterdam of Maassluis. Tijdens deze bijeenkomsten vertellen vertegenwoordigers van de bedrijven wat belangrijk voor hen is bij het opleiden van toekomstige werknemers, en vertellen medewerkers van de opleiding wat zij vanuit opleidingsperspectief nodig hebben van de bedrijven, bijvoorbeeld bij de uitvoering van de BPV. Wederzijdse behoeften en verwachtingen worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd.

De Werkbank is ook belangrijk voor de levering van examinatoren voor de praktijkexamens haarverzorging.
Via BPV-bezoeken door onze BPV-docenten en klanttevredenheidsonderzoeken (KTO) onder bedrijven zorgen we ook dat de ideeën en meningen in het bedrijfsleven worden gepeild, zodat ze kunnen worden vertaald naar de opleiding Salonmanager.

Complimenten en klachten

We willen graag weten wat je vindt van de opleiding. Als je vindt dat we iets heel goed doen, geef ons dan een compliment. Je kunt complimenten geven aan je eigen docenten of aan andere onderwijsmedewerkers die de opleiding mogelijk maken. Als je merkt dat je ontevreden wordt over iets in de opleiding, vertel dat dan ook aan je eigen docenten of aan je studieloopbaanbegeleider. Voor klachten over examinering neem je contact op met medewerkers van het examenbureau. Voor andere klachten neem je contact op met de onderwijsleider. Als je er met deze stappen niet uitkomt, kijk dan voor meer informatie op www.albeda.nl/klachten.