De opleiding PET

De MBO Theaterschool is gehuisvest in het theaterbedrijf van Jeugdtheater Hofplein. De lessen van de 4 opleidingen worden daar vormgeven in professionele studio’s.

Projecten en voorstellingen worden gemaakt in samenwerking met professionele theaters, theaterbedrijven en culturele instellingen in Rotterdam en omgeving. Zo werken we samen met Theater Rotterdam, Maas Theater en Dans, het Zuidpleintheater, Worm, Bird, Nationale Opera en Ballet in Amsterdam, Jakop Ahlbom Company, Dox en ontwikkelen we nieuwe samenwerking waar die voor onze studneten relevant blijken. In seizoen 2122 gaan we op 2 nieuwe locaties werken aan projecten en voorstellingen. Dit zijn de Hillevliet waar we 2 prachtige grote ruimtes gaan betrekken waarvan we er 1 gaan ombouwen naar een theaterzaal en 1 naar een studio. In de Hallen gaan we 6 grote ruimtes verbouwen naar een theaterzaal, techniek werkplaats, decorwerkplaats, ateliers voor de vormgevers en lesstudio’s voor de acteurs.

Door het werken op deze diverse locaties word je vanaf de eerste dag geconfronteerd met de praktijk van het theater/ cultureel bedrijf. Je maakt iedere dag de snelheid, de werkdruk, de vele dingen tegelijk, de veranderingen op korte termijn, de afwijkende arbeidstijden, de prestatiedrang, de tegenslagen en de successen in het werkveld mee.

Productiehuis
In de MBO Theaterschool werken we samen met Jeugdtheater Hofplein binnen het productiehuis. Binnen dit productiehuis loop je minimaal 1 x stage en werk je mee aan een productie/ voorstelling waarin de samenwerking tussen acteurs, vormgevers, producenten en technici een belangrijk uitganspunt is. Het Productiehuis laat je dus kennismaken met de beroepspraktijk. Het Productiehuis maakt verschillende voorstellingen in een jaar voor diverse doelgroepen onder leiding van regisseurs, vormgevers, producenten en technici uit de beroepspraktijk.

Het Productiehuis geeft je mogelijkheden die je in de gewone Beroepspraktijkvorming (bpv) zelden kunt opdoen. Hier kun je bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het zelfstandig maken en uitvoeren van een professionele productie. Omdat Het Productiehuis producten aflevert waar het publiek voor betaalt, geldt een professionele kwaliteitseis. De MBO Theaterschool heeft met het productiehuis afgesproken dat de tijdsdruk niet te hoog is zodat je niet alleen wordt aangesproken op output, maar dat er ook tijd is voor jouw leerproces. In de lessen die je op school volgt, word je voorbereid op het werk en evalueer je met je vakdocenten je functioneren.

TG Vers Vlees
De MBO Theaterschool Rotterdam heeft zijn eigen Rotterdams theatergezelschap genaamd: TG Vers Vlees. Na twee tot drie jaar intensief geschoold te zijn binnen de vier opleidingen gaan de studenten aan de slag binnen het gezelschap waarin ze zichzelf en hun werk gaan tonen aan het publiek. Jonge acteurs, kostuumontwerpers, decorontwerpers, producenten, theatertechnici, geluid en lichtontwerpers zullen per seizoen in 3 verschillende theatervoorstellingen en diverse soloperformances een verbintenis aangaan met actuele en maatschappelijke onderwerpen. Eigentijdse, klassieke of specifiek voor dit gezelschap geschreven theaterteksten dienen als basis om tot tekst, fysiek of muziektheater te komen.

Het theatergezelschap maakt theatervoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Theater kan een grote rol spelen in het bespreekbaar maken van grote maatschappelijke thema’s als emancipatie, acceptatie, en de rol die je speelt in deze maatschappij. De voorstellingen zullen zich richten op verschillende doelgroepen en kunnen mede door de maatschappelijke thema’s van grote waarde zijn binnen het onderwijs.

De opleiding Podium- & evenemententechniek kent een breed basisjaar waarin studenten Licht en Geluid een brede en sterke technische basis aangeleerd wordt. Met de vakken Teamwork, 7habits, Theateroriëntatie (dramaturgie, filosofie en theatergeschiedenis) en Theatermaken worden studenten uitgedaagd om zich inhoudelijk, creatief en persoonlijk te ontwikkelen. Dit jaar staat aan de basis van leren denken in licht- en geluidsbeelden en de vakinhoudelijke kennis om deze beelden te kunnen verwezenlijken. Na het eerste jaar maak je de keuze voor de richting Licht of Geluid.

Je leert samenwerken met een team om uiteindelijk in jaar 2 en jaar 3 binnen o.a. TG Vers Vlees te kunnen werken met een creatief team bestaande uit een theatermaker/regisseur, decorontwerper, kostuumontwerpers, (technisch) producent, video-, licht- en geluidsontwerpers en uitvoerende technici. Ook word je binnen projecten constant gestimuleerd samen te werken: met elkaar én met studenten van andere studierichtingen. Dit is zeer representatief voor de beroepspraktijk, want in het theater zal een technicus in staat moeten zijn samen te werken met acteurs, regisseurs, vormgevers, en vele anderen.

Na het behalen van je diploma PET Licht of Geluid op niveau 4 kan je doorstromen naar het excellentiejaar Technisch Producent. Tijdens dit jaar kan je een tweede diploma behalen in de uitstroom podium en rigging niveau 4 en een extra BMT (Bedieningsvakman Mechanische Trekkenwand) certificaat behalen.

De opleiding is beschreven in het kwalificatiedossier PET Licht en het kwalificatiedossier PET geluid. In de dossiers staat precies wat je moeten weten en kunnen om je diploma te halen. De opleiding bestaat uit een basisdeel, profieldeel en keuzedelen. Hieronder vind je een korte uitleg. 

Afbeelding verwijderd.

Meer informatie

Basisdeel en profieldeel

Het basisdeel bestaat uit 2 onderdelen: de beroepsspecifieke- en de generieke onderdelen.

Onderdeel 1: Beroepsspecifieke onderdelen
Beroepsspecifieke onderdelen bestaan uit kerntaken en werkprocessen.

Kerntaken: Kerntaken zijn taken die je zelfstandig moet kunnen uitvoeren en die in het beroep steeds weer terugkomen. Elke kerntaak bestaat uit meerdere werkprocessen. Het basisdeel bestaat uit de volgende kerntaken: B1-K1: Productie realiseren, B1-K2: Productie technisch voorbereiden, B1-K3: Productie voorbereiden.

Werkprocessen: Werkprocessen zijn activiteiten die horen bij een kerntaak. In de opleiding leer je deze activiteiten uit te voeren.

Het profieldeel bevat de volgende kerntaken: P5-K1: Organiseert productie, P5-K2: Zorgt voor productietechniek.

De kerntaken en werkprocessen staan beschreven in de kwalificatiedossiers.

Onderdeel 2: Generieke (algemene) onderdelen 
De algemene vakken die je volgt zijn:

  • Nederlands
  • Rekenen
  • Engels
  • Loopbaan en Burgerschap

In de lessen van deze onderdelen word je goed geïnformeerd over wat er van jou verwacht wordt.

 

Podium- en evenemententechnicus Licht/Geluid

Een brede basis 
Voor de bol-opleiding Podium- & evenemententechniek is gekozen voor breed georiënteerd basisjaar. Alle studenten die zich aanmelden voor de opleiding Podium- & evenemententechniek krijgen in dit basisjaar een brede en sterke technische basis aangeleerd. Ook worden de studenten met het vak Studieloopbaanbegeleiding (slb), uitgedaagd om zich inhoudelijk, creatief en persoonlijk te ontwikkelen. Dit jaar staat aan de basis van leren denken in licht-, en geluidsbeelden en de vakinhoudelijke kennis om deze beelden te kunnen verwezenlijken. Je leert samenwerken met een team om uiteindelijk in jaar 2 en jaar 3 binnen ons theatergezelschap TG Vers Vlees , het productiehuis van Jeugdtheater Hofplein en de stages in de beroepspraktijk te kunnen werken met een creatief team bestaande uit een theatermaker/regisseur, decorontwerper, kostuumontwerpers (technisch) producent, video-, licht- en geluidsontwerpers en uitvoerende technici. Ook worden studenten binnen projecten constant gestimuleerd samen te werken: met elkaar én met studenten van andere studierichtingen. Dit is zeer representatief voor de beroepspraktijk, want in het theater zal een technicus in staat moeten zijn samen te werken met acteurs, regisseurs, vormgevers, en vele anderen. 

De driejarige opleiding Podium- & evenemententechniek rond je af op niveau 4. Aan het eind van jaar 1 maak je de keuze uit de twee uitstroom profielen lichttechnicus of geluidstechnicus. Er is een mogelijkheid van uitstroom op niveau 2 als blijkt dat het niveau van een student niet toereikend is voor niveau 4 uitstroom.   

Na het behalen van het diploma lichttechnicus niveau 4 of het diploma geluidstechnicus niveau 4 kan de student zich inschrijven voor het excellentiejaar Technisch Producent. Tijdens dit jaar kan je een tweede diploma behalen in de uitstroom podium &  rigging niveau 4 en een extra BMT (Bedieningsvakman Mechanische Trekkenwand) certificaat. In de theaterwereld worden diverse werkzaamheden steeds verder geautomatiseerd. Zo ook het verwisselen van decors, door middel van mechanische trekkenwanden. Een werkgever is wettelijk verplicht te zorgen dat de veiligheid is gewaarborgd van publiek, artiesten en mensen achter de schermen.  Dit kan door middel van het behalen van het BMT (Bedieningsvakman Mechanische Trekkenwand) certificaat.  

In de cursus BMT word je door ervaring verkregen kennis als theatertechnicus getoetst en leg je de Proeve van Bekwaamheid af in een theater. Met dit certificaat kan een student aantonen dat hij/zij over de juiste competenties beschikt om met een meervoudige trekkenwand te mogen werken. Een must dus voor technici die in het theater aan het werk willen en breed inzetbaar willen zijn. Studenten doen in het extra jaar een schat aan extra kennis en ervaring op, waardoor zij allround inzetbaar zijn in het theater.  

Onze keuzes om de opleiding op deze manier in te richten zijn gebaseerd op de verwachtingen in het werkveld waar studenten aan de slag zullen gaan. Het werkveld verwacht van een gediplomeerde niveau 4-student die in het theater, bij podia of evenementen aan het werk gaat, dat hij naast technische vakkennis en –vaardigheden ook beschikt over organisatorische en leidinggevende vaardigheden. Het werkveld heeft aangegeven, dat het aan deze vaardigheden bij onze studenten soms nog ontbreekt. Wij leiden daarom binnen de opleiding Podium- & evenemententechniek uitstroom licht of geluid d.m.v. dit excellentiejaar op voor de functie van stagemanager/technisch producent, Op deze manier willen wij studenten beter voorbereiden op het beroepsveld.  

Kernvaardigheden in onze opleiding zijn ondernemerschap en samenwerking. Ons hele onderwijsprogramma is erop gericht de nieuwsgierigheid van studenten te prikkelen, hen vanuit praktijksituaties intrinsiek te motiveren tot leren. Studenten werken in alle leerjaren intensief met elkaar en met onze professionals samen, in diverse theaterproducties op en buiten school. Zo ervaren studenten op een natuurlijke manier welke competenties een (theater)technicus in de beroepspraktijk nodig heeft. Wij verwachten van studenten een hoge mate van pro-activiteit, en begeleiden hen in het formuleren van hun eigen leerwensen en leerdoelen. Studenten hebben en krijgen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren, ze worden gestimuleerd om kritisch na te denken over wat het werkveld van hen verwacht en hiernaar te handelen. Zo verschijnen onze toekomstige professionals aan het eind van hun opleiding met een optimale uitrusting ten tonele, letterlijk en figuurlijk.  

Keuzedelen

Als je na je opleiding aan het werk gaat, kun je je met de keuzedelen onderscheiden van je medestudenten. Iedereen kan zich in een ander onderwerp hebben verdiept. Keuzedelen die je met een voldoende afgerond hebt, komen op je diploma te staan. Met je diploma in de hand kun je aan je toekomstige werkgever laten zien wat je allemaal in huis hebt. Als je na je opleiding een volgende mbo-opleiding wil gaan doen of start met een hbo-opleiding is het slim om tijdens je opleiding te kiezen voor keuzedelen die je daarop voorbereiden. De keuzedelen die je gedaan hebt, kunnen in je volgende opleiding zorgen voor vrijstellingen of kunnen zorgen voor een makkelijkere start.

Bij aanvang van je opleiding krijg je tijdens je studieloopbaanles (SLB) uitleg over de twee keuzedeeltrajecten waar jij uit kunt kiezen. Met je studieloopbaanbegeleider bespreek je welk keuzedeel traject voor jou het meest passend is bij je toekomst wens en interesses in en buiten je opleiding. Uiterlijk in het jaar waar je een keuze hebt (leerjaar 2, einde week 2 van periode 1) maak je je definitieve keuze bekend via een mail naar je SLB docent en het mbo kantoor van de MBO Theaterschool. Je doet elk jaar examen in het keuzedeel dat je volgt, maar dit cijfer telt nog niet mee voor de diplomering. Je beoordeling wordt vermeld op je diploma. Alle resultaten voor keuzedelen (goed, voldoende en onvoldoende) worden vermeld op de resultatenlijst. Een voldoende of goed voor een keuzedeel kan een vrijstelling geven bij een vervolgopleiding.

Als je een ander keuzedeel wil volgen dan bij je opleiding wordt aangeboden, kan je een verzoek indienen om een zgn. niet-gekoppeld keuzedeel te mogen volgen, bijvoorbeeld bij een andere opleiding. Dit doe je door een schriftelijk verzoek in te dienen bij de adjunct directeur Debbie van Dishoeck. ([email protected]). Zij bespreekt je verzoek met het examenbureau. Zij kijken naar de inhoud en de haalbaarheid van je verzoek. Je moet er wel rekening mee houden dat het examenbureau moet onderzoeken of het door jouw gewenste keuzedeel past binnen jouw opleiding en of dit rooster technisch haalbaar is. Immers een keuzedeel loopt door in meerdere onderwijsperiodes.

Binnen de MBO Theaterschool kan je voor de keuzedelen kiezen uit twee stromen (A of B). De één is gericht op het ondernemerschap (meteen aan het werk na deze opleiding) en de andere is gericht op doorstuderen.

Leerjaar 1: blijvend fit veilig en gezond bewegen
Met dit keuzedeel leer je fit, veilig en gezond te werken, zodat je jouw duurzame inzetbaarheid kan vergroten. Met de beroepsgerichte kennis en vaardigheden die aan bod komen leer je om, vanuit een proactieve houding, enerzijds fysieke en anderzijds psychosociale arbeidsrisico’s die zich voordoen op het werk blijvend bewust te herkennen, erkennen en beheersen.

Keuze A

Leerjaar 2 en leerjaar 3: keuzedeel ondernemerschap 480 uur
Het keuzedeel ondernemerschap is een sectoroverstijgend keuzedeel voor met name niveau 3 en 4. Het keuzedeel richt zich alleen op die elementen die minimaal nodig zijn om een onderneming op te starten en te runnen. Hierbij is uitgegaan van een zelfstandige zonder personeel of een freelancer. Het vakmanschap waarin de beroepsbeoefenaar onderneemt, staat beschreven in het dossier waaraan het keuzedeel verbonden is.

Keuze B

Leerjaar 2: Technische productie evenementen
Met dit keuzedeel leer je het voorbereiden, begeleiden, opbouwen en afbreken van de technische productie van grote theatervoorstellingen, evenementen, concerten, congressen en televisieshows. Je leert werken met met de nieuwste technieken, methoden, apparatuur, systemen en materiaal om de productie te realiseren en in goede banen te leiden. Omdat het om grotere producties gaat, leer je hierbij omgaan met de veelheid aan materialen, andere systemen, meer mensen en een grotere druk.

Leerjaar 3: keuzedeel voorbereiding HBO
Dit keuzedeel is bedoeld om je voor te bereiden op een hbo-opleiding: het betreft met name oriëntatie voor het kiezen van een passende hbo-opleiding en de voorbereiding op de ontwikkeling van hbo-competenties. Het eerste deel, oftewel de oriëntatie op hbo-opleidingen en -beroepen, is aanvullend op de loopbaanoriëntatie en – begeleiding. In het keuzedeel wordt er vanuit gegaan dat jij gekozen hebt om een hbo-opleiding te gaan volgen na het behalen van het diploma en dat jij je gaat voorbereiden op de beginperiode op het hbo. Het keuzedeel biedt de mogelijkheid gericht te kijken naar de mogelijkheden, eisen, etc. en hierin ervaring op te doen. De oriëntatie op de vervolgopleiding is als het ware het startpunt om hbo-competenties in de context van de gekozen opleiding te ontwikkelen.

 

Nederlands, rekenen, Engels

Om de vakken Nederlands, Engels en rekenen te kunnen behalen moet je voldoen aan de generieke eisen. Dit zijn landelijke algemene eisen waar alle studenten in het mbo aan moeten voldoen. Of je voldoet aan de generieke eisen wordt geexamineerd met centrale examens en instellingsexamens. In het examenplan kun je zien welke examens tijdens de opleiding worden afgenomen.

Examinering Engels mbo 4 op een hoger niveau
Een student heeft de mogelijkheid om het centrale examen Engels op een hoger niveau af te leggen. Je moet hiertoe een verzoek indienen bij de examencommissie. De school bepaalt of de mogelijkheid om op een hoger niveau examen te doen, wordt aangeboden. De student kan echter niet verplicht worden om een generiek examen op een hoger niveau te doen.

Een student heeft de mogelijkheid om het instellingsexamen Engels op een hoger niveau af te leggen. Alle vaardigheden die met het instellingsexamen worden geëxamineerd, moeten op hetzelfde ERK-niveau worden afgelegd. Je moet hiertoe een verzoek indienen bij de examencommissie. De school bepaalt of de mogelijkheid om op een hoger niveau examen te doen, wordt aangeboden. De student kan echter niet verplicht worden om een generiek examen op een hoger niveau te doen.

Centraal examen MBO (CEM)
Op de MBO Theaterschool krijgen alle studenten les in de talen Nederlands en Engels. Je wordt getraind in de volgende taalvaardigheden: Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven, Luisteren en Lezen. De vaardigheden luisteren en lezen worden geëxamineerd met een Centraal Examen MBO (CEM).

Instellingsexamens (IE) generiek en beroepsgericht
Daarnaast worden voor de talen de vaardigheden Spreken, Gesprekken voeren en Schrijven middels instellingsexamens geëxamineerd gedurende het verloop van de opleiding.

De beroepsgerichte vaardigheden Spreken, Gesprekken voeren en Schrijven worden door De MBO Theaterschool bij Engels getoetst in de praktijk door middel van een theatertournee naar Engeland. Ook de beroepsgerichte vaardigheden van Nederlands en rekenen worden beoordeeld tijdens de praktijkexamens (proeve van bekwaamheid) in je eindexamenjaar.

De resultaten voor Nederlands en Engels tellen mee voor het behalen van je MBO 4 diploma. Ook aan het vak rekenen wordt veel aandacht besteed d.m.v. wekelijks lessen en d.m.v. bijlessen. Wanneer je je examen rekenen met minimaal een 6 hebt behaald heb je vrijstelling voor de rekenlessen. Rekenen telt niet mee voor het behalen van het diploma.

Voor de inhoud en planning van de lessen, toetsen en examens Nederlands en Engels: zie de studiewijzers en het examenplan van je opleiding.

Loopbaan en burgerschap

Onderwijs op het mbo betekent meer dan studenten voorbereiden op de arbeidsmarkt. Alle mbo-studenten, zowel jongeren als volwassenen, worden opgeleid voor een beroep én voorbereid op hun rol als burgers die volwaardig deelnemen aan de maatschappij. Daarom gelden voor iedereen die een mbo-diploma wil halen de loopbaan- en burgerschapseisen.

Bij het onderdeel burgerschap krijg je als student inzicht in maatschappelijke thema’s zoals democratie, vrijheid van meningsuiting, tolerantie, gezond gedrag en media-wijsheid Daarnaast leer jij in het onderdeel Loopbaanoriëntatie en –begeleiding zelf te reflecteren op je kwaliteiten, interesses en waarden (o.a. door het volgen van de teamwork lessen en SLB-lessen). Dit helpt jou bij het maken van een keuze voor een vervolgopleiding na je studie of het werkveld waarin je na je studie werkzaam wilt zijn.

De elementen die bij loopbaanoriëntatie aan de orde komen en de vier dimensies die bij burgerschap horen zijn wettelijk vastgelegd. De MBO Theaterschool zorgt ervoor, dat alle elementen en dimensies gedurende de opleiding aan de orde komen. De student ontvangt bij de start van elk studiejaar een werkboek stage/Loopbaan en burgerschap. De studenten houden hierin bij d.m.v. opdrachten wat ze tijdens elke periode gedaan hebben voor loopbaan en burgerschap.  Dit wordt elke periode besproken en beoordeeld door de SLB-docent en de stagecoördinator.

Per periode krijg je op je rapport te zien of je voldoet aan de eisen van die periode. Aan het einde van het schooljaar moet je aan dit onderdeel voldaan hebben en moet er minimaal een voldoende op je eindbeoordeling Loopbaan en Burgerschap staan om over te kunnen naar het volgende studiejaar. Om te kunnen examineren/diplomeren moet je aan het einde van jaar 3 aantoonbaar aan de 80% eis van de aangeboden activiteiten en verplichte onderdelen van loopbaan en burgerschap voldaan hebben.

Bekijk hier hoe loopbaan en burgerschap in de opleiding aan bod komt.

Topmodel

De lesuren en de uren in de praktijk staan in een overzicht. Dit overzicht heet een topmodel. 

Er zijn verschillende soorten uren:

  • Begeleide onderwijstijd (BOT): dit zijn uren dat je onder directe begeleiding/verantwoordelijkheid van de school bezig bent. Denk aan praktijk- en theorielessen, maar ook projecten die je onder begeleiding van een docent buiten de school uitvoert of lessen waarbij je op afstand door een docent wordt begeleid.

  • Beroepspraktijkvorming (BPV): Dit zijn de uren waarin je bij een bedrijf of instelling aan het werk bent. BPV vindt altijd plaats met een ondertekende BPV-overeenkomst met een erkend leerbedrijf.

  • Onbegeleide uren: dit zijn uren waarin je zelf thuis of op school werkt aan de opleiding. Denk aan huiswerk, examens waarvoor je leert, werkstukken die je maakt, etc.

  • Studiebelastingsuren: Bij elkaar opgeteld geldt voor ieder studiejaar dat je 1600 uur met je studie bezig bent. Dit noemen we studiebelastingsuren.

    In het overzicht wordt uitgegaan van klokuren (dus 1 uur = 60 minuten).