Begeleiding - Acteur

Studieloopbaanbegeleiding

Leerjaar 1 en leerjaar 2
Wekelijks volg je met de klas 1,5 uur les van de studieloopbaanbegeleider (SLB). Doel van deze lessen is je bewust te maken van de keuze die je gemaakt hebt voor deze school. Je wordt begeleid en getraind als regisseur van je eigen leven op een beroepsopleiding (mbo). Je leert verantwoordelijkheid nemen voor je eigen werk. Je leert zelfstandig werken, een eigen planning maken, je leert evalueren, je verkrijgt inzicht over jouw eigen leerproces en manier van werken.

Teamwork/7 habits
In leerjaar 1 wordt ook gestart met teamworklessen en lessen in de 7 habits (deze wisselen elkaar per week af). Tijdens de teamworklessen werk je aan je persoonlijke vaardigheden die je helpen om beter samen te werken tijdens stressvolle situaties. Je werkt hieraan los van de beroepscontext maar deze vaardigheden zijn wel essentieel voor de beroepscontext.

Hierbij staan vragen centraal als: Hoe kun je anders met weerstand en onmogelijkheden omgaan? Wie ben je werkelijk? Wat is aangeleerd gedrag? Wat wil je behouden en waar heb je last van en waar wil je vanaf? Ook kan er gewerkt worden aan thema’s als jezelf presenteren, faalangst, sociale vaardigheden, planning en structuurproblemen.

Tijdens de lessen 7 habits werk je met de 7 gewoontes van effectief leiderschap van Covey. Deze werkwijze gebruiken we als leidraad om je je eigenaarschap over je persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling te helpen ontdekken en te verstevigen.

Tijdens leerjaar 1 ontdek je wat het beroep precies inhoudt. Het kan zijn dat je daardoor gaat twijfelen aan de opleiding. In dat geval kun je contact opnemen met je SLB docent, of direct met het Trajectbureau van het Albeda College. Het Trajectbureau is er om jou te helpen bij je studieloopbaan.

Leerjaar 2
In leerjaar 2 ga je verder met de Teamworklessen (1 uur per week). In dit jaar ligt de nadruk op werken aan verantwoordelijkheid nemen, zelfstandigheid en feedback geven en ontvangen. Het initiatief voor wat er verder besproken wordt ligt bij de studenten zelf.

Leerjaar 3
In leerjaar 3 richt de studieloopbaanbegeleiding zich meer op het werkveld en de vervolgopleidingen en studieloopbaancoach. Ook is er ruimte voor persoonlijke voortgangsgesprekken. Ook tijdens leerjaar 3 zijn er teamwork lessen ingeroosterd specifiek gericht op groepen en groepsdynamiek. Leerjaar 4 kan indien nodig een aanvraag doen voor een teamwork les met de klas.

Meer informatie

Interne begeleiding

Wanneer de problematiek waar een student mee te maken heeft meer gerichte begeleiding nodig heeft, wordt de student doorgestuurd naar de Intern begeleider. Dit gebeurt meestal nadat een student eerst gesproken heeft met zijn of haar SLB-er.

De intern begeleider zal samen met de student kijken wat er aan de hand is en welke hulp hij of zij nodig heeft. Zij kan bijv. een afspraak maken met het trajectbureau, medewerker passend onderwijs, de schoolverpleegkundige of de schoolmaatschappelijk werker van het Albeda. Bij psychische problemen of wanneer een student het gevoel heeft klem te zitten, dan kan de Intern begeleider doorverwijzen naar de schoolpsycholoog.

Bij langdurige psychologische hulp verwijst de schoolpsycholoogdoor naar reguliere hulpverleningsinstantie. De inhoud van gesprekken tussen studenten, schoolmaatschappelijk werk en/of schoolpsycholoog zijn vertrouwelijk.

Bij een deel van de problematiek zal de intern begeleider zelf ondersteuning bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de structuurklas, kortlopende school gerelateerde problemen, of bijvoorbeeld aanvragen van de dyslexiepas of aanpassingen in het onderwijs en/of examens. (bv meer tijd, aangepast programma, of aangepaste examens).

Ook kan het zijn dat het nodig is dat er afstemming plaatsvindt met hulpverleners buiten de school en dat overleg nodig is om bijvoorbeeld gezamenlijk afspraken te maken over (psychische) gezondheid of bijvoorbeeld het schoolprogramma. Dit doet de intern begeleider, maar dit kan ook op verzoek zijn van GGZ-instellingen of ouders. Deze partijen kunnen ten alle tijden contact opnemen.

Passend onderwijs

De wet passend onderwijs bepaalt dat jongeren met een stoornis, handicap of ernstige ziekte succesvol moeten kunnen zijn op school. Bijvoorbeeld in geval van dyslexie, ad(h)d en dergelijke. Heb je een beperking en geef je dit bij ons aan dan krijg je een aparte (zorg)intake, zodat bepaald kan worden welke vormen van begeleiding jij nodig hebt om je opleiding succesvol te kunnen afronden. Tijdens de intake wordt bepaald of jouw zorgbehoefte past bij het ondersteuningsprofiel en de kwalificatie-eisen van de opleiding. Als dit niet het geval is, word je door de zorgcoördinator aangemeld bij de adviescommissie ‘passend onderwijs’. Past jouw zorgbehoefte wel bij het ondersteuningsprofiel van de opleiding, dan wordt er een aparte bijlage bij de onderwijsovereenkomst gemaakt, waarin de afspraken rondom de begeleiding worden vastgelegd. Als er tijdens de opleiding nieuwe belemmeringen ontstaan of de bestaande verergeren dan neemt de student contact op met de hoofddocent of interne begeleider om dit te bespreken.

Overzicht van beperkingen waarmee rekening wordt gehouden in onderwijs en examinering

Dyslexie
Dyscalculie
Ernstige rekenproblemen
Auditieve beperking*
Beperking in het autistisch spectrum (ASS): Klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS
ADD en ADHD

* Noot. Bij alle beperkingen is een deskundigenverklaring nodig; bij een auditieve beperking volstaat een doorstroomformulier van de vorige opleiding

 

Dyslexie

Het Albeda College heeft verschillende voorzieningen voor je als je dyslexie hebt. Dit moet wel formeel en tijdig kenbaar worden gemaakt. Je bent te allen tijden zelf verantwoordelijk voor de (tijdige) melding.

Bij aanvang van het schooljaar dient een verklaring ingeleverd te worden bij de intern begeleider. Samen met de intern begeleider wordt een aanvraag gedaan voor een dyslexiepas. Deze verklaring wordt dan getoetst door de orthopedagogen van het Albeda. Als de verklaring voldoet aan de maatstaven van het Albeda, zal er een dyslexiepas afgegeven worden. Enkel met deze pas is er recht op meer tijd bij examens.

Wanneer er geen verklaring is maar wel een vermoeden van dyslexie, kan de intern begeleider doorverwijzen naar de orthopedagoog voor een gratis onderzoek.

Studie Info Punt

Het Studie Info Punt biedt op allerlei gebied advies, zorg en ondersteuning aan studenten. Dat kan op diverse manieren. Zo worden er bijvoorbeeld loopbaanadviezen en begeleiding aan studenten gegeven die binnen hun huidige studie de verkeerde keuze gemaakt hebben of onvoldoende studieresultaten behalen. Maar ook zijn er diverse trainingen. Mooie voorbeelden daarvan zijn trainingen bij het Kenniscentrum Taal en Rekenen of een training empowerment. Ook ondersteunt het Studie Info Punt je bij loopbaanoriëntatie. De intern begeleider verwijst de student door naar het Studie Info Punt: https://www.albeda.nl/studiekeuze.

DP_YAML_QUOTE[Ouderbetrokkenheid en studentenbetrokkenheid ]

Jaarlijks organiseren we aan het begin van het schooljaar een ouderavond. Deze avond is onder meer bedoeld om je ouders/verzorgers kennis te laten maken met de studieloopbaanbegeleider. Tijdens de ouderavond krijgen ze voorlichting over de opleiding en is er mogelijkheid tot het stellen van vragen. Buiten de ouderavond om willen we jou als student stimuleren om je ouders/verzorgers te betrekken in wat je op school meemaakt. Ook kunnen je ouders/verzorgers telefonisch of via de email contact met ons opnemen of een persoonlijk gesprek aanvragen als daar behoefte aan is. De studieloopbaanbegeleider neemt contact op met de ouders wanneer er op school (ernstige) problemen zijn die jouw studievoortgang in gevaar brengen.

Het Albeda College wil ouders meer betrekken bij het onderwijs door regelmatig in gesprek te gaan met ouders over verschillende onderwerpen. In het ouderplatform gaan ouders vanuit verschillende opleidingen van het Albeda College in gesprek met de voorzitter van het College van Bestuur. Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld de zorg en begeleiding aan studenten, Inspectieresultaten, de resultaten van tevredenheidsonderzoeken onder studenten en het beleid van het Albeda College. Wilt u graag deelnemen aan dit ouderplatform? Dan kunt u contact opnemen met Rozemarijn de Wolff, [email protected].

Studentenbetrokkenheid
Wij vinden het als school ontzettend belangrijk om studenten actief te betrekken bij het verbeteren van het onderwijs. Naast een centrale Albedabrede studentenraad, waar 1 student van het cluster Lifestyle, Sport & Entertainment aan deelneemt, is er binnen de MBO Theaterschool een studentenraad. Binnen dit platform kan je meedenken en meepraten over jouw opleiding. In een van de eerste SLB lessen van het schooljaar zal de SLB docent hier meer uitleg over geven. Je kunt je dan als vertegenwoordiger bij de SLB docent van je klas aanmelden.