Inrichting opleiding

Beroepsspecifieke vaardigheden:
Vanaf het begin van je gepersonaliseerd leertraject ga je werken aan jouw loopbaan. Je doorloopt een carrière : je leert vanuit beroepsrollen het vak, zowel in de praktijk (tijdens het werken in het restaurant en de keuken als in de theorie. Tijdens de stage (BPV) kom je in aanraking met de reële beroepspraktijk. De voortgang van de BPV wordt bijgehouden in het digitale system van Examenwerk/Praktijkbeoordelen.nl. Aan het einde van de opleiding zal examinering plaatsvinden (gedeeltelijk of geheel) in een horeca-leerbedrijf of in een simulatie (op school).

De opleiding is ingedeeld in beroepsrollen. Deze zijn gebaseerd op de verschillende rollen die in het restaurant en de keuken voorkomen en zijn terug te vinden in de kerntaken en werkprocessen uit het kwalificatiedossier. De verschillende vakdocenten begeleiden hun onderdeel binnen de diverse rollen. In een rol komen al deze vakken bij elkaar in een beroeps-situatie, zoals je die in de beroepspraktijk zal tegenkomen. Ook in deze praktijksituatie zal je uitgebreid oefenen. Uiteindelijk zal elke rol worden afgesloten met opdrachten waarin je aantoont dat je de werkprocessen die bij de rol behoren in samenhang voldoende beheerst op vakbekwaam gevorderd niveau. Hieronder vind je een opsomming van de beroepsrollen die je tijdens je carrière doorloopt.

  • Keukenhulp 
  • Kok
  • Parti Kok
  • Chef de Parti
  • Chefkok / Souschef
  • Facilitair

Algemene taal en rekenvaardigheden:
De algemene taal en rekenvaardigheden staan los van de beroepsopleiding. Omdat bovendien is gebleken dat studenten binnen het cluster Hospitality regelmatig doorstromen naar een andere opleiding, is er gekozen voor één opleidingsonafhankelijke taalmethode en één opleidingsonafhankelijke rekenmethode voor alle opleidingen van het cluster Hospitality. Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat je bij doorstroom extra kosten moet maken voor een andere methode.

Voor Nederlands en Engels wordt gebruik gemaakt van de methode “Taalblokken 3”, voor rekenen van de methode “Nu rekenen”.

Taalblokken 3: Met deze methode is differentiëren eenvoudig. De docent bepaalt de opzet van de les: klassikale instructie, (digitaal) zelfstandig werken en/of samenwerken. Taalblokken 3 heeft bovendien een remediërende leerlijn voor alle niveaus: “Springstof”. Dit programma wordt ingezet als je vastloopt. Je begint de cursus met een zogenaamde nulmeting. Daarin wordt bekeken wat je al weet en wat voor jou de beste manier is om op het juiste niveau te komen. Tegen het einde van het programma wordt je door examentrainingen voorbereid op de examens.

NU rekenen: Voor rekenen wordt de methodeNU rekenen’ gebruikt. Deze resultaatgerichte methode bereidt je voor op het verplichte centrale examen. De methode biedt functioneel rekenen aan in alledaagse situaties. ‘NU rekenen’ heeft een vaste structuur. Elk hoofdstuk begint met een korte, bondige uitleg met voorbeelden, daarna zijn er opdrachten oplopend in moeilijkheidsgraad, er is altijd een examenopdracht en het hoofdstuk eindigt met “test jezelf”. De didactiek van NU rekenen’ is als volgt: leren, oefenen en toetsen. De docent heeft met NU rekenen’ de mogelijkheid de methode flexibel in te zetten. De docent kan klassikaal lesgeven, hij kan je individueel begeleiden en er is een combinatie van beide. Bij NU rekenen’ maak je gebruik van gewone boeken en van een digitale leeromgeving met daarin een online boek en veel extra oefenopdrachten. In het leerlingvolgsysteem kan de docent het huiswerk opgeven en jouw resultaten volgen. Er zijn vele toetsingsmogelijkheden. Er zijn hoofdstuktoetsen, referentietoetsen en examenopdrachten. De examentraining is uiteraard gericht op het niveau dat je voor het examen moet behalen. Als je ook wilt oefenen op andere niveaus, kan dit via www.beterrekenen.nl.

Loopbaan & burgerschap:
Tijdens het onderwijs voor loopbaan & burgerschap (LOB) wordt gebruik gemaakt van het lesprogramma “De maatschappij dat ben jij”.

De coach is verantwoordelijk voor de voortgang en begeleiding bij Loopbaan & Burgerschap. Deze stelt vast of de student actief heeft deelgenomen en of het portfolio de vereiste producten bevat. Loopbaan & Burgerschap wordt geïntegreerd in het talentontwikkelingsprogramma o.b.v. de 4 dimensies in het burgerschaps-verantwoordingsdocument. De resultaten worden overgedragen aan de examenverantwoordelijke van het team. Namens de examencommissie tekent de examenverantwoordelijke van het team de “verklaring afronding Loopbaan & Burgerschap”. De examenverantwoordelijke voegt de verklaring toe aan het examendossier van de student.