Beroep

Meer informatie

Waar kom je te werken?

De leidinggevende travel en hospitality is werkzaam in bedrijven die gericht zijn op toerisme en vrije tijd. Hij is werkzaam in verschillende contexten. In deze contexten heeft hij veel contact met internationale klanten/gasten.

Wat worden je werkzaamheden?

De leidinggevende travel & hospitality is verantwoordelijk voor het organiseren van klant/gastgerichte dienstverlening en het realiseren van commercieel resultaat voor de organisatie. Hij is alert op ontwikkelingen, trends en commerciële mogelijkheden in de omgeving en vertaalt deze naar commerciële kansen voor de organisatie. Hij is het eerste aanspreekpunt voor zijn collega's en voert coördinerende taken uit. De kern van zijn beroep is klant/gastgerichtheid en commerciële dienstverlening. Naast zijn coördinerende taken werkt hij mee in de uitvoerende werkzaamheden voor het realiseren van klantgerichte dienstverlening en commercieel aanbod. Hij heeft probleemoplossend vermogen en doet proactief voorstellen om processen verder aan te scherpen die de dienstverlening verbeteren. Hij neemt vanuit zijn inhoudelijke kennis over het aanbod van producten en diensten initiatief om het aanbod aan te scherpen en onderscheidend te zijn voor de klant/gast. Voor het realiseren van commerciële doelstellingen kan hij verbanden leggen tussen verschillende middelen die hij daarvoor kan inzetten en de ontwikkelingen in de omgeving.

Welke vaardigheden heb je nodig?

De essentiële beroepshouding voor de Leidinggevende travel & hospitality kan samengevat worden als: ondernemend en een sterke servicegerichte en commerciële houding. Hij ziet commerciële kansen bij de klant/gast, in de omgeving en benut deze. De kerntaak 'Realiseren van commercieel aanbod' wordt uitgevoerd in één van de volgende contexten: frontoffice van een(internationaal) hotel, frontoffice van recreatiebedrijf, bedrijven gericht op toeristische informatie, bedrijven in de reisbranche. Het resultaat van het beroep is het realiseren van optimale klant/gasttevredenheid, klanten/gastenbinding en een goed commercieel resultaat. Trends, ontwikkelingen en mogelijkheden in de omgeving zijn vertaalt naar commerciële kansen voor de organisatie. Een commercieel aanbod is opgesteld, producten zijn verkocht en de klant/gast is optimaal geholpen om een juiste keuze te maken.

 

Vervolgopleiding

Met het diploma van deze opleiding kun je doorstromen naar het HBO.  Als je na deze opleiding door wil gaan naar een andere MBO opleiding heb je het recht om toegelaten te worden tot deze MBO opleiding indien:

o Je je aanmeldt op uiterlijk 1 april (NB: aanmelding na 1 april kan ook, maar dan geldt het automatisch recht op toelating niet meer);

o Je met goed gevolg deelneemt aan eventueel verplichte intakeactiviteiten;

o Je voldoet aan de vooropleidingseisen en eventuele aanvullende eisen.

Kans op een baan

Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze. 

[Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.