Inrichting opleiding

Beroep specifieke vaardigheden:
De opleiding Leisure biedt het onderwijs zo veel mogelijk aan in de context van het beroep. Er zijn regelmatig momenten waarop het onderwijs buiten de muren van de school plaats vindt of er is sprake van bedrijfsleven in de school. Naast de normaal geprogrammeerde lessen en de activiteiten buiten de school zijn er regelmatig projectweken en worden er (optioneel) een aantal reizen georganiseerd die in het teken staan van de opleiding. De lessen en activiteiten worden meestal doordeweeks en overdag georganiseerd, het kan echt ook zijn dat er ook lessen en activiteiten zijn in de weekenden en de avonden.

Algemene taal en rekenvaardigheden:
De algemene taal en rekenvaardigheden staan los van de beroepsopleiding. Omdat bovendien is gebleken dat studenten binnen het cluster Hospitality regelmatig doorstromen naar een andere opleiding, is er gekozen voor één opleidingsonafhankelijke taalmethode en één opleidingsonafhankelijke rekenmethode voor alle opleidingen van het cluster Hospitality. Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat je bij doorstroom extra kosten moet maken voor een andere methode.

Voor Nederlands en Engels wordt gebruik gemaakt van de methode “Taalblokken 3”, voor rekenen van de methode “Nu rekenen”.

Taalblokken 3: Met deze methode is differentiëren eenvoudig. De docent bepaalt de opzet van de les: klassikale instructie, (digitaal) zelfstandig werken en/of samenwerken. Taalblokken 3 heeft bovendien een remediërende leerlijn voor alle niveaus: “Springstof”. Dit programma wordt ingezet als je vastloopt. Je begint de cursus met een zogenaamde nulmeting. Daarin wordt bekeken wat je al weet en wat voor jou de beste manier is om op het juiste niveau te komen. Tegen het einde van het programma wordt je door examentrainingen voorbereid op de examens.

NU rekenen: Voor rekenen wordt de methodeNU rekenen’ gebruikt. Deze resultaatgerichte methode bereidt je voor op het verplichte centrale examen. De methode biedt functioneel rekenen aan in alledaagse situaties. ‘NU rekenen’ heeft een vaste structuur. Elk hoofdstuk begint met een korte, bondige uitleg met voorbeelden, daarna zijn er opdrachten oplopend in moeilijkheidsgraad, er is altijd een examenopdracht en het hoofdstuk eindigt met “test jezelf”. De didactiek van NU rekenen’ is als volgt: leren, oefenen en toetsen. De docent heeft met NU rekenen’ de mogelijkheid de methode flexibel in te zetten. De docent kan klassikaal lesgeven, hij kan je individueel begeleiden en er is een combinatie van beide. Bij NU rekenen’ maak je gebruik van gewone boeken en van een digitale leeromgeving met daarin een online boek en veel extra oefenopdrachten. In het leerlingvolgsysteem kan de docent het huiswerk opgeven en jouw resultaten volgen. Er zijn vele toetsingsmogelijkheden. Er zijn hoofdstuktoetsen, referentietoetsen en examenopdrachten. De examentraining is uiteraard gericht op het niveau dat je voor het examen moet behalen. Als je ook wilt oefenen op andere niveaus, kan dit via www.beterrekenen.nl.

Loopbaan & burgerschap;

Tijdens het onderwijs voor loopbaan & burgerschap wordt  gebruik gemaakt van "De maatschappij dat ben jij"

De docent Loopbaan & Burgerschap is verantwoordelijk voor het aanbod, het onderwijs en de begeleiding. Ook de studieloopbaanbegeleider heeft vanzelfsprekend een belangrijke functie in het loopbaantraject. Samengevat kan gesteld worden dat:

  • De studieloopbaanbegeleider verantwoordelijk is voor het onderdeel studieloopbaangesprekken
  • De docent verantwoordelijk is voor de loopbaan- & burgerschap dimensies

De docent Loopbaan & Burgerschap is verantwoordelijk voor het aanbod, het onderwijs en de begeleiding. Ook de studieloopbaanbegeleider heeft vanzelfsprekend een belangrijke functie in het loopbaantraject. Samengevat kan gesteld worden dat:

  • De studieloopbaanbegeleider verantwoordelijk is voor het onderdeel studieloopbaangesprekken

  • De docent verantwoordelijk is voor de loopbaan- & burgerschap dimensies

De docent burgerschap stelt vast of het portfolio de vereiste producten bevat en of de student actief heeft deelgenomen. De student bewaart eveneens actief de aftekenlijsten als zijnde bewijsmateriaal. De resultaten worden overgedragen aan de examenverantwoordelijke van het team.  Namens de examencommissie tekent de examenverantwoordelijke van het team de “verklaring afronding Loopbaan & Burgerschap”. De examenverantwoordelijke voegt de verklaring toe aan het examendossier van de student.