Beroep

Als Praktijkopleider ben je verantwoordelijk voor het totale leerproces van studenten die werkzaam zijn binnen het domein Zorg, Welzijn en Sport. Je werkt in uiteenlopende sectoren, maar altijd bij een organisatie die mensen opleidt. Bijvoorbeeld in een verpleeghuis of bij een kinderdagverblijf. 
In sommige gevallen combineer je de functie van praktijkopleider met uitvoerende of leidinggevende taken. Je werkt met een diversiteit aan studenten. Ze kunnen jong of volwassen zijn. Ze hebben verschillende culturele achtergronden en verschillen in de wijze waarop ze leren.

Meer informatie

Waar en met wie werk je als praktijkopleider?

Praktijkopleiders kunnen werkzaam zijn in ziekenhuizen, verpleeg - en verzorgingshuizen, kinderopvang, kraamzorg, sociale dienstverlening, de gehandicaptenzorg. Je bent minimaal 16 uur per week werkzaam als praktijkopleider en je begeleidt minimaal 2 studenten. Ook onderhandel je  als Praktijkopleider met intern en extern betrokken partijen over de rand- en leervoorwaarden en de inhoud van het BPV-beleidsplan.

Kwaliteiten van een praktijkopleider

Om praktijkopleider te kunnen zijn moet je over de volgende kwaliteiten beschikken:

  • Je hebt een diploma van een relevante beroepsopleiding op niveau 3 of 4 op het gebied van Zorg, Welzijn of Sport.

  • Je bent veelzijdig en kunt snel schakelen tussen personen en processen op verschillende niveaus binnen de organisatie.

  • Je kunt je goed in anderen inleven.

  • Je vindt het leuk om anderen te begeleiden en met veel soorten werkzaamheden bezig te zijn.

Werken na je baan

Het aantal personen dat in Nederland werkzaam is als praktijkopleider, is niet duidelijk. Dit komt omdat de functie van de praktijkopleider per organisatie verschillend kan worden ingevuld. Zo kent een grote organisatie met veel stagiaires de functie van praktijkopleider, maar in een kleine organisatie is het meestal een rol binnen een andere functie.

Het aantal arbeidsplaatsen en vacatures is dan ook niet in te schatten. Of en hoeveel praktijkopleiders in een organisatie worden aangesteld is mede afhankelijk van de wil van organisaties om te investeren in opleiding en beroepspraktijkvorming.