Inrichting opleiding

Op de LWP Diergaarde Blijdorp zijn de studenten onderdeel van een team waarmee ze up-to-date kennis en vaardigheden ontwikkelen. Met deze vaardigheden, de 21st century skills, zijn ze flexibel en weerbaar op de arbeidsmarkt.  De studenten leren dus niet alleen voor het beroep van Kok of Gastheer/-vrouw. Ook worden ze begeleid in hun ontwikkeling als mens en als burger en leren zij zich professioneel te bewegen op de werkplek. Zo kan de student verschillende leerervaringen opdoen. De ethiek van het beroep en de regels die gelden op de leerwerkplaats worden ingezet om normbesef, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van de student te ontwikkelen in relatie tot collega’s, het bedrijf en de gemeenschap.  De studenten verwerven kennis in hun eigen tempo. Zij leren door uitvoeren van authentieke taken (ondersteund door de praktijkopleider en praktijkbegeleider) maar ook door kritische beroepssituaties. Deze beroepssituaties, ook wel beroepstaken, worden gekoppeld aan de werkprocessen van de kwalificatiedossiers Bediening en Keuken.

De studenten verwerven kennis in hun eigen tempo. Zij leren door uitvoeren van authentieke taken (ondersteund door de praktijkopleider en praktijkbegeleider) maar ook door kritische beroepssituaties. Deze beroepssituaties, ook wel beroepstaken, worden gekoppeld aan de werkprocessen van de kwalificatiedossiers Bediening en Keuken.

Omdat de Fastservice ook onderdeel is van de horeca in Diergaarde Diergaarde Blijdorp zal ook dit kwalificatiedossier aangeboden worden. Studenten worden in de gelegenheid gesteld om dubbel gekwalificeerd te worden.

De studenten leren op verschillende afdelingen. Er is dus diversiteit ingebouwd. De studenten leren in authentieke leeromgevingen: Terraszaal (à la carte), Evenementen (banqueting), Zelfbedieningskeuken, Foodtrucks. Hier leren zij van de leermeesters, collega’s en van elkaar. Het leren en werken binnen deze verschillende horecaomgevingen van Diergaarde Blijdorp zijn dus met elkaar vervlochten. De deelnemers leren door het uitvoeren van authentieke taken, ondersteund door educatieve interventies die zijn afgestemd op de individuele student. Ook leren de studenten door te reflecteren op deze taken en ervaringen, als persoon, als team en als organisatie. De kritische situaties of gebeurtenissen zijn het startpunt voor reflecteren en leren. Het leerproces wordt daarnaast gestimuleerd door het toepassen van effectieve feedbackprincipes:

v  Feed up: Wat is je doel? Waar wil je naartoe werken?

v  Feedback: Wat heb je gedaan? Hoe heb je het gedaan of hoe doe je het tot nu toe?

v  Feed forward: Waar ga je naar toe? Wat is de volgende stap?

Bovenstaande kan tot slot geformaliseerd worden met de dimensies acquisitie-participatie en geconstrueerd-realistisch. Deze twee dimensies leveren vervolgens de volgende vier kwadranten op waarmee de verschillende leeromgevingen binnen Diergaarde Blijdorp worden aangegeven  (Zitter & Hoeve, December 2012):

1.     Geconstrueerde-acquisitie;

2.     Geconstrueerde-participatie;

3.     Realistische-acquisitie;

4.     Realistische-participatie.

Algemene taal en rekenvaardigheden:
De algemene vaardigheden worden aangeboden op de locatie Baljuwstraat. De algemene taal en rekenvaardigheden staan los van de beroepsopleiding. Omdat bovendien is gebleken dat studenten binnen het cluster Hospitality regelmatig doorstromen naar een andere opleiding, is er gekozen voor één opleidingsonafhankelijke taalmethode en één opleidingsonafhankelijke rekenmethode voor alle opleidingen van het cluster Hospitality. Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat je bij doorstroom extra kosten moet maken voor een andere methode.

Voor Nederlands en Engels wordt gebruik gemaakt van de methode “Taalblokken 3”, voor rekenen van de methode “Nu rekenen”.

Taalblokken 3: Met deze methode is differentiëren eenvoudig. De docent bepaalt de opzet van de les: klassikale instructie, (digitaal) zelfstandig werken en/of samenwerken. Taalblokken 3 heeft bovendien een remediërende leerlijn voor alle niveaus: “Springstof”. Dit programma wordt ingezet als je vastloopt. Je begint de cursus met een zogenaamde nulmeting. Daarin wordt bekeken wat je al weet en wat voor jou de beste manier is om op het juiste niveau te komen. Tegen het einde van het programma wordt je door examentrainingen voorbereid op de examens.

NU rekenen: Voor rekenen wordt de methodeNU rekenen’ gebruikt. Deze resultaatgerichte methode bereidt je voor op het verplichte centrale examen. De methode biedt functioneel rekenen aan in alledaagse situaties. ‘NU rekenen’ heeft een vaste structuur. Elk hoofdstuk begint met een korte, bondige uitleg met voorbeelden, daarna zijn er opdrachten oplopend in moeilijkheidsgraad, er is altijd een examenopdracht en het hoofdstuk eindigt met “test jezelf”. De didactiek van NU rekenen’ is als volgt: leren, oefenen en toetsen. De docent heeft met NU rekenen’ de mogelijkheid de methode flexibel in te zetten. De docent kan klassikaal lesgeven, hij kan je individueel begeleiden en er is een combinatie van beide. Bij NU rekenen’ maak je gebruik van gewone boeken en van een digitale leeromgeving met daarin een online boek en veel extra oefenopdrachten. In het leerlingvolgsysteem kan de docent het huiswerk opgeven en jouw resultaten volgen. Er zijn vele toetsingsmogelijkheden. Er zijn hoofdstuktoetsen, referentietoetsen en examenopdrachten. De examentraining is uiteraard gericht op het niveau dat je voor het examen moet behalen. Als je ook wilt oefenen op andere niveaus, kan dit via www.beterrekenen.nl.

Loopbaan & burgerschap:
Tijdens het onderwijs voor loopbaan & burgerschap (LOB) wordt gebruik gemaakt van het lesprogramma “De maatschappij dat ben jij”.

De coach is verantwoordelijk voor de voortgang en begeleiding bij Loopbaan & Burgerschap. Deze stelt vast of de student actief heeft deelgenomen en of het portfolio de vereiste producten bevat. Loopbaan & Burgerschap wordt geïntegreerd in het talentontwikkelingsprogramma o.b.v. de 4 dimensies in het burgerschaps-verantwoordingsdocument. De resultaten worden overgedragen aan de examenverantwoordelijke van het team. Namens de examencommissie tekent de examenverantwoordelijke van het team de “verklaring afronding Loopbaan & Burgerschap”. De examenverantwoordelijke voegt de verklaring toe aan het examendossier van de student.