De opleiding

De MBO Theaterschool is gehuisvest in het theaterbedrijf van Jeugdtheater Hofplein. De lessen van de vier opleidingen worden daar vormgeven in professionele studio’s.

Projecten en voorstellingen worden gemaakt in samenwerking met professionele theaters, theaterbedrijven en culturele instellingen in Rotterdam en omgeving. Zo werken we samen met Theater Rotterdam, Maas Theater en Dans, het Zuidpleintheater, Worm, Bird, Nationale Opera en Ballet in Amsterdam, Jakop Ahlbom Company, Dox en ontwikkelen we nieuwe samenwerking waar die voor onze studneten relevant blijken. In seizoen 2021-2022 gaan we op 2 nieuwe locaties werken aan projecten en voorstellingen. Dit zijn de Hillevliet waar we 2 prachtige grote ruimtes gaan betrekken waarvan we er 1 gaan ombouwen naar een theaterzaal en 1 naar een studio. In de Hallen gaan we 6 grote ruimtes verbouwen naar een theaterzaal, techniek werkplaats, decorwerkplaats, ateliers voor de vormgevers en lesstudio’s voor de acteurs.

Door het werken op deze diverse locaties word je vanaf de eerste dag geconfronteerd met de praktijk van het theater/ cultureel bedrijf. Je maakt iedere dag de snelheid, de werkdruk, de vele dingen tegelijk, de veranderingen op korte termijn, de afwijkende arbeidstijden, de prestatiedrang, de tegenslagen en de successen in het werkveld mee.

Productiehuis
In de MBO Theaterschool werken we samen met Jeugdtheater Hofplein binnen het productiehuis. Binnen dit productiehuis loop je minimaal 1 x stage en werk je mee aan een productie/ voorstelling waarin de samenwerking tussen acteurs, vormgevers, producenten en technici een belangrijk uitganspunt is. Het Productiehuis laat je dus kennismaken met de beroepspraktijk. Het Productiehuis maakt verschillende voorstellingen in een jaar voor diverse doelgroepen onder leiding van regisseurs, vormgevers, producenten en technici uit de beroepspraktijk.

Het Productiehuis geeft je mogelijkheden die je in de gewone Beroepspraktijkvorming (bpv) zelden kunt opdoen. Hier kun je bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het zelfstandig maken en uitvoeren van een professionele productie. Omdat Het Productiehuis producten aflevert waar het publiek voor betaalt, geldt een professionele kwaliteitseis. De MBO Theaterschool heeft met het productiehuis afgesproken dat de tijdsdruk niet te hoog is zodat je niet alleen wordt aangesproken op output, maar dat er ook tijd is voor jouw leerproces. In de lessen die je op school volgt, word je voorbereid op het werk en evalueer je met je vakdocenten je functioneren.

TG Vers Vlees
De MBO Theaterschool Rotterdam heeft zijn eigen Rotterdams theatergezelschap genaamd: TG Vers VleesNa twee tot drie jaar intensief geschoold te zijn binnen de vier opleidingen gaan de studenten aan de slag binnen het gezelschap waarin ze zichzelf en hun werk gaan tonen aan het publiek. Jonge acteurs, kostuumontwerpers, decorontwerpers, producenten, theatertechnici, geluid en lichtontwerpers zullen per seizoen in 3 verschillende theatervoorstellingen en diverse soloperformances een verbintenis aangaan met actuele en maatschappelijke onderwerpen. Eigentijdse, klassieke of specifiek voor dit gezelschap geschreven theaterteksten dienen als basis om tot tekst, fysiek of muziektheater te komen.

Het theatergezelschap maakt theatervoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Theater kan een grote rol spelen in het bespreekbaar maken van grote maatschappelijke thema’s als emancipatie, acceptatie, en de rol die je speelt in deze maatschappij. De voorstellingen zullen zich richten op verschillende doelgroepen en kunnen mede door de maatschappelijke thema’s van grote waarde zijn binnen het onderwijs.

Meer informatie

Acteur/performer

Binnen de opleiding tot acteur/performer wordt je breed opgeleid als speler. Je leert veel jezelf en je ontwikkelt je tot een maatschappelijk betrokken, ondernemende en leergierige speler en mens. Wie je bent en hoe je in deze maatschappij staat neemt je mee in je vak. Je bent zelf het instrument waarmee je het vak uitoefent waardoor de persoonlijke ontwikkeling minstens net zo relevant is als die als speler. Dit gaat hand in hand.

Onze keuzes zijn gebaseerd op de verwachtingen in het werkveld waar je aan de slag zult gaan en de hbo kunstvakopleidingen waar je verder kunt gaan studeren. Met name op het laatste ligt de focus aangezien wij van mening zijn dat de studenten het nodig hebben om zich verder door te ontwikkelen in dit vakgebied om echt goede kansen te maken in de beroepspraktijk.

Tijdens de mbo opleiding tot acteur/performer leer je studenten waar je kwaliteiten, interesses en mogelijkheden liggen als speler. Je leert om vanuit een open en nieuwsgierige leerhouding het onderzoek als speler aan te gaan. Vakken als teamwork en studieloopbaanbegeleiding ondersteunen en geven richting aan hun eigen leiderschap  vervangen door: Binnen de studieloopbaanlessen en individuele begeleiding  geven we  richting aan het eigen leiderschap waardoor ze eigenaar worden van hun eigen leven en leren. Vakken als theateroriëntatie (theatergeschiedenis, dramaturgie, filosofie en oriëntatie op het theaterlandschap) geven inzicht en bereiden voor op hbo denk- en werkniveau.

Tijdens de diverse hbo kunstvakopleidingen kunnen studenten hun kwaliteiten, interesses en mogelijkheden verder uitdiepen. Studenten doen (vaak met succes) tijdens hun examenjaar audities bij heel diverse hbo kunstvakopleidingen. Mime, acteur, docent theater of dans, muziektheater, kleinkunst, klassieke zang en musical.

Om succesvol te kunnen zijn bij deze hbo opleidingen en in het werkveld is niet alleen het werken aan technieken van het spelen, bewegen, spreken en zingen belangrijk. Een speler in deze tijd maar zeker ook in de toekomst staat met zijn beide benen in de maatschappij. Hij weet wat er gebeurt en wat de mensen bezig houdt. Kan zich inleven in verschillende meningen. Heeft een onderzoekende en ondernemende houding. Houdt door middel van theater de mensen een spiegel voor zonder zich daarin een belerende houding aan te meten. Hij kan daarvoor humor, relativering, abstract en beeldend vermogen, inlevend spel inzetten. Ook als maker kan de speler zijn bijdrage leveren aan het (door) ontwikkelen van een voorstelling waar hij in speelt.

Ons hele onderwijsprogramma is erop gericht je nieuwsgierigheid te prikkelen en je vanuit praktijksituaties intrinsiek te motiveren tot leren. Je werkt in alle leerjaren intensief met elkaar en met onze professionals samen, in diverse theaterproducties op en buiten school. Zo ervaar je op een natuurlijke manier welke competenties een acteur/performer in de beroepspraktijk nodig heeft.

Wij verwachten van jou een hoge mate van pro activiteit, en begeleiden je in het formuleren van je eigen leerwensen en leerdoelen. Je hebt en krijgt verantwoordelijkheid voor je eigen leren. We stimuleren je om kritisch na te denken over wat het werkveld van je verwacht en hier naar te handelen. Zo verschijnen onze toekomstige professionals aan het eind van hun opleiding met een optimale uitrusting ten tonele, letterlijk en figuurlijk.

Basisdeel en profieldeel

De opleiding is beschreven in het kwalificatiedossier. In dit dossier staat precies wat je moeten weten en kunnen om je diploma te halen. De opleiding bestaat uit een basisdeel, profieldeel en keuzedelen. Hieronder vind je een korte uitleg. 

Het basisdeel bestaat uit 2 onderdelen: de beroepsspecifieke- en de generieke onderdelen.

Onderdeel 1: Beroepsspecifieke onderdelen
Beroepsspecifieke onderdelen bestaan uit kerntaken en werkprocessen.

Kerntaken: Kerntaken zijn taken die je zelfstandig moet kunnen uitvoeren en die in het beroep steeds weer terugkomen. Elke kerntaak bestaat uit meerdere werkprocessen. De opleiding Acteur kent de volgende kerntaken:

B1-K1 Positioneert zich als professional in het werkveld

P1-K1 Acteert in een professionele theater-of filmproductie 

Het profieldeel van musicalperformer bestaat uit de kerntaak

P2-K1 Acteert, zingt en danst in een professionele musicalproductie. 

Werkprocessen: Werkprocessen zijn activiteiten die horen bij een kerntaak. In de opleiding leer je deze activiteiten uit te voeren. Wil je weten welke werkprocessen bij jouw opleiding horen, kijk dan in het kwalificatiedossier.

Onderdeel 2: Generieke (algemene) onderdelen 
De algemene vakken die je volgt zijn:

  • Nederlands
  • Rekenen
  • Engels
  • Loopbaan en Burgerschap

In de lessen van deze onderdelen word je goed geïnformeerd over wat er van jou verwacht wordt.

Opbouw Acteur

Acteur
Leerjaar 1, doel voor alle hoofdvakken:

  • Basis technieken/tools leren van spel, dans/beweging, zang/stem
  • Vrij maken met plezier en onbevooroordeeld

Leerjaar 2, doel van alle hoofdvakken:

  • Basis technieken/tools verder uitdiepen van spel, dans/beweging, zang/stem
  • Vanuit de betekenis gaan spelen

Leerjaar 3, doel van alle hoofdvakken:

  • Technieken/tools trainen in spel, dans/beweging, zang/stem
  • Het geleerde in de praktijk gaan ervaren binnen het eigen theatergezelschap TG Vers Vlees en/of een externe theaterproductie of film

Mogelijkheid extra jaar: Excellentiejaar Interdisciplinair performer (officiële kwalificatienaam 'Musicalperformer')

 

 

Interdisciplinair performer - excellentiejaar

In het Excellentiejaar staat het interdisciplinair werken centraal. Het theatervak vraagt in toenemende mate om acteurs die via verschillende theaterdisciplines kunnen performen. Een acteur moet zijn zang- en spreekstem, zijn fysiek en zijn muzikaliteit kunnen inzetten op het toneel om zijn verhaal te vertellen. Je krijgt een groot en gevarieerd aanbod aan diverse stijlen op het gebied van spelen, performen, zingen, spreken, dansen en bewegen.

Het Excellentiejaar kent een geheel eigen lesprogramma. Dit staat los van de andere leerjaren van de MBO Theaterschool. Daardoor krijg je een verdiepend lesprogramma aangeboden en train je in alle vakgebieden (zowel de zwakkere als de sterke vakken). Daarnaast krijg je een eigen ‘budget’ om je curriculum deels zelf samen te stellen. Je kan lessen ‘inkopen’ op het vakgebied waarop je extra nadruk zou willen leggen. Ook kan je dit budget inzetten om juist andere (mogelijke) talenten verder te ontwikkelen die jouw kansen op de arbeidsmarkt of de doorstroom naar het hbo kunstvakonderwijs versterken. Denk daarbij aan (theater)teksten leren schrijven, dramaturgie, didactiek, taalonderwijs, theatermaken enzovoort.

Het Excellentiejaar is bedoeld voor studenten die reeds een mbo diploma Artiest (profiel Acteur) in bezit hebben of in bezit zijn van een havo of vwo diploma van een school met theater als onderdeel van het curriculum. Je hebt dus een stevige achtergrond in theater nodig. In het Excellentiejaar volg je namelijk een verkorte opleiding. Je kunt in 1 jaar een diploma op mbo niveau 4 behalen, namelijk Artiest profiel Musicalperformer.

Keuzedelen

Als je na je opleiding aan het werk gaat, kun je je met de keuzedelen onderscheiden van je medestudenten. Iedereen kan zich in een ander onderwerp hebben verdiept. Met je diploma in de hand kun je aan je toekomstige werkgever laten zien wat je allemaal in huis hebt. Als je na je opleiding een volgende mbo-opleiding wil gaan doen of start met een hbo-opleiding is het slim om tijdens je opleiding te kiezen voor keuzedelen die je daarop voorbereiden. De keuzedelen die je gedaan hebt, kunnen in je volgende opleiding zorgen voor vrijstellingen of kunnen zorgen voor een makkelijkere start. Voor de keuzedelen geldt de volgende diploma-eis:

  • Het gemiddelde van de resultaten van de geëxamineerde keuzedelen binnen de keuzedeelverplichting moet tenminste een 6 zijn.
  • Voor minimaal de helft van deze keuzedelen moet het resultaat tenminste een 6 zijn. (als je er 3 hebt dus 2 van de 3)
  • Een keuzedeelresultaat mag nooit lager zijn dan een 4.
  • Voor de berekening van het gemiddelde van de examenresultaten wordt gerekend met het niet-afgeronde cijfer op 1 decimaal.

Bij aanvang van je opleiding krijg je tijdens je studieloopbaan les (slb) uitleg over het keuzedeeltraject waar jij uit kunt kiezen. Met je studieloopbaanbegeleider bespreek je welk keuzedeel traject voor jou het meest passend is bij je toekomst wens en interesses in en buiten je opleiding. Uiterlijk in het jaar waar je een keuze hebt (leerjaar 2, einde week 2 van periode 1) maak je je definitieve keuze bekend via een mail naar je SLB docent en het mbo-kantoor van de MBO Theaterschool.

Als je een ander keuzedeel wil volgen dan bij je opleiding wordt aangeboden, kan je een verzoek indienen om een zgn. niet-gekoppeld keuzedeel te mogen volgen, bijvoorbeeld bij een andere opleiding. Dit doe je door een schriftelijk verzoek in te dienen bij de adjunct-directeur Debbie van Dishoeck. ([email protected]). Zij bespreekt je verzoek met het examenbureau. Zij kijken naar de inhoud en de haalbaarheid van je verzoek. Je moet er wel rekening mee houden dat het examenbureau moet onderzoeken of het door jouw gewenste keuzedeel past binnen jouw opleiding en of dit rooster technisch haalbaar is. Immers een keuzedeel loopt door in meerdere onderwijsperiodes.

Binnen de MBO Theaterschool kan je voor de keuzedelen kiezen uit twee stromen (A of B). De één is gericht op het ondernemerschap (meteen aan het werk na deze opleiding) en de andere is gericht op doorstuderen. Bij de acteurs zit dat in de keuze trainingsacteren (is erg praktijk gericht en kan je goed het werkveld mee in) of het vak podiumteksten schrijven (kan veel bijdrage in de vervolgstudies op de hbo kunstvakopleidingen). Bij acteurs krijgen beide stromen het keuzedeel doorstroom hbo omdat wij daar voor deze opleiding stevig op inzetten.

Het idee van keuzedelen is dat ze het onderwijs flexibel maken zodat ingesprongen kan worden op de ontwikkeling in het beroepenveld. Dat maakt dat wij dit programma onder voorbehoud aanbieden. Mochten er meer passende en inhoudelijke keuzedelen ontwikkeld worden de komende jaren dan kan er nog een verschuiving in het programma plaatsvinden.

Leerjaar 1: keuzedeel verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken
Met dit keuzedeel leer je fit, veilig en gezond te werken, zodat je jouw duurzame inzetbaarheid kan vergroten. Met de beroepsgerichte kennis en vaardigheden die aan bod komen leer je om, vanuit een proactieve houding, enerzijds fysieke en anderzijds psychosociale arbeidsrisico’s die zich voordoen op het werk blijvend bewust te herkennen, erkennen en beheersen.

Leerjaar 2: keuzedeel podiumteksten schrijven
Dit keuzedeel gaat over het schrijven en bewerken van teksten die geschikt zijn voor theatrale uitvoering op een podium. Dit kunnen zowel theater- kleinkunst als liedteksten zijn.

Of:

Leerjaar 2: keuzedeel trainingsacteren
Dit keuzedeel gaat over rollenspelen uitvoeren en feedback geven binnen trainingssituaties, om cursisten in een gesimuleerde omgeving te trainen in (kritische) beroepssituaties. Je leert je in te leven in een casus en een rol te vervullen van één van de actoren in die situatie, zodanig dat de cursist een levensechte beroepssituatie ervaart. Je leert jou handelen aan te passen op basis van de leerdoelen van de cursist en de aanwijzingen van de trainer. Ook leer je in of buiten je rol effectief feedback te geven aan de cursist, steeds gericht op de leerdoelen van de cursist.

Leerjaar 3: keuzedeel voorbereiding hbo
Dit keuzedeel is bedoeld om je voor te bereiden op een hbo-opleiding: het betreft met name oriëntatie voor het kiezen van een passende hbo-opleiding en de voorbereiding op de ontwikkeling van hbo-competenties. In het keuzedeel wordt ervanuit gegaan dat je hebt gekozen om een hbo-opleiding te gaan volgen na het behalen van het diploma. Het keuzedeel biedt de mogelijkheid gericht te kijken naar de mogelijkheden, eisen, etc. en hierin ervaring op te doen. De oriëntatie op de vervolgopleiding is als het ware het startpunt om hbo-competenties in de context van de gekozen opleiding te ontwikkelen.

Interdisciplinair performer: keuzedeel creatief makerschap
Studenten die het diploma MBO 4 artiest met profiel acteur hebben behaald, krijgen vrijstelling van de keuzedelen mits ze voldoen aan de gestelde eisen. Mocht een student afkomstig zijn van havo/vwo of niet voldoen aan de gestelde eisen dan kunnen zij deelnemen aan de keuzedelen van de acteursopleiding zoals hierboven beschreven.

Nederlands, rekenen, Engels

Om de vakken Nederlands, Engels en rekenen te kunnen behalen moet je voldoen aan de generieke eisen. Dit zijn landelijke algemene eisen waar alle studenten in het mbo aan moeten voldoen. Of je voldoet aan de generieke eisen wordt geëxamineerd met centrale examens en instellingsexamens. In het examenplan kun je zien welke examens tijdens de opleiding worden afgenomen.

Examinering Engels mbo 4 op een hoger niveau
Je hebt de mogelijkheid om het examen Engels op een hoger niveau af te leggen. Je moet hiertoe een verzoek indienen bij de examencommissie. De school bepaalt of de mogelijkheid om op een hoger niveau examen te doen, wordt aangeboden. Een student kan niet verplicht worden om een generiek examen op een hoger niveau te doen. Je dient het verzoek in via het examenbureau: [email protected]

Centraal examen MBO (CEM)
Op de MBO Theaterschool krijgen alle studenten les in de talen Nederlands en Engels. Je wordt getraind in de volgende taalvaardigheden: Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven, Luisteren en Lezen. De vaardigheden luisteren en lezen worden geëxamineerd met een Centraal Examen MBO (CEM).

Instellingsexamens (IE) generiek en beroepsgericht
Daarnaast worden voor de talen de vaardigheden Spreken, Gesprekken voeren en Schrijven middels instellingsexamens geëxamineerd gedurende het verloop van de opleiding.

De beroepsgerichte vaardigheden Spreken, Gesprekken voeren en Schrijven worden door De MBO Theaterschool bij Engels getoetst in de praktijk door middel van een theatertournee naar Engeland. Ook de beroepsgerichte vaardigheden van Nederlands en rekenen worden beoordeeld tijdens de praktijkexamens (proeve van bekwaamheid) in je eindexamenjaar.

De resultaten voor Nederlands en Engels tellen mee voor het behalen van je MBO 4 diploma. Ook aan het vak rekenen wordt veel aandacht besteed d.m.v. wekelijks lessen en d.m.v. bijlessen. Wanneer je je instellingsexamen rekenen met minimaal een 6 hebt behaald heb je vrijstelling voor de rekenlessen. Rekenen telt niet mee voor het behalen van je diploma.

Voor de inhoud en planning van de lessen, toetsen en examens Nederlands en Engels: zie de studiewijzers en het examenplan van je opleiding.

Loopbaan en burgerschap

Onderwijs op het mbo betekent meer dan studenten voorbereiden op de arbeidsmarkt. Alle mbo-studenten, zowel jongeren als volwassenen, worden opgeleid voor een beroep én voorbereid op hun rol als burgers die volwaardig deelnemen aan de maatschappij. Daarom gelden voor iedereen die een mbo-diploma wil halen de loopbaan- en burgerschapseisen.

Het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap is erop gericht om je inzicht te geven in jezelf en in de maatschappij. Je wordt bewust gemaakt van je studiekeuze en je wordt begeleid en getraind als regisseur van je eigen leven op een beroepsopleiding. Het onderwijsprogramma bestaat uit loopbaanbegeleiding (slb) klassikaal en individueel en het vak Theateroriëntatie in jaar 2. Daarnaast volg je diverse workshops en debatten, neem je deel aan twee buitenlandse reizen en bezoek je een flink aantal musea en voorstellingen. In de week 10 van periode 1, 2 en 3 besteden we op diverse manieren veel aandacht aan burgerschap. Dit hoort allemaal bij loopbaan en burgerschap.

In het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap, leer je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen werk. Je leert zelfstandig werken, een eigen planning maken, en er ligt een sterke focus op het evalueren van het eigen leren en werken. Leidend hierin is dat de slb-docenten een voorbeeldrol hebben die motiveert, de zelfredzaamheid verhoogt en bouwt aan onderling vertrouwen.

Voor loopbaan en burgerschap bezoek je een flink aantal voorstellingen/exposities, debatten en workshops. Voor deze zaken houd je binnen Teams een portfolio bij. Ook de meeloopstages horen hierbij. Wanneer je aan minimaal 80% van deze activiteiten hebt deelgenomen heb je het aantal punten behaald dat hoort bij loopbaan en burgerschap. Met dit systeem is het uitgangspunt dat je zelf verantwoordelijk bent voor aanwezigheidsregistratie.

Een ander belangrijk aspect van de lessen is de loopbaanbegeleiding. Vanuit de persoonlijke drive, motivatie en toekomstdromen werk je toe naar concrete invulling van stages, open dagen van vervolgopleidingen en intakes voor hbo-opleidingen.

Bekijk hier hoe loopbaan en burgerschap in de opleiding aan bod komt.

 

Onderwijstijd

Albeda heeft de wettelijke plicht om voldoende lesuren aan te bieden. De lesuren en de uren in de praktijk staan in een overzicht. Dit overzicht heet een Topmodel. TOP staat voor: Transparante Onderwijsprogrammering. In het Topmodel kan je zien hoeveel tijd je studie je ongeveer zal kosten.

Er zijn verschillende soorten uren:

  • Begeleide onderwijstijd (bot): dit zijn uren dat je onder directe begeleiding/verantwoordelijkheid van de school bezig bent. Denk aan praktijk- en theorielessen, maar ook projecten die je onder begeleiding van een docent buiten de school uitvoert of lessen waarbij je op afstand door een docent wordt begeleid.
  • Beroepspraktijkvorming (bpv): Dit zijn de uren waarin je bij een bedrijf of instelling aan het werk bent. bpv vindt altijd plaats met een ondertekende bpv-overeenkomst met een erkend leerbedrijf.
  • Onbegeleide uren: dit zijn uren waarin je zelf thuis of op school werkt aan de opleiding. Denk aan huiswerk, examens waarvoor je leert, werkstukken die je maakt, etc.
  • Studiebelastingsuren: Bij elkaar opgeteld geldt voor ieder studiejaar dat je 1600 uur met je studie bezig bent. Dit noemen we studiebelastingsuren.

In dit overzicht wordt uitgegaan van klokuren (dus 1 uur = 60 minuten).

Bekijk hier het topmodel.