Je kunt pas met het examen starten wanneer je de voorgaande cycle met goed gevolg hebt doorlopen en de benodigde vakken voldoende hebt afgesloten. Het eindexamen is een traject dat anderhalf jaar duurt.
Na een periode van intensieve klassikale en individuele begeleiding krijg je de opdracht om je eigen carrière vorm te geven. Deze opdracht is het kwalificerende examen en maakt onderdeel uit van de in de opleiding centraal staande cycle. Deze cycle bestaat uit 3 fasen:
In fase 1 begin je met het vormgeven van je visie als artiest in een artistiek plan, het schetsen van een bijbehorend muziekproduct en het opzetten van een marketingplan voor dit muziekproduct.
In fase 2 wordt je muziekproduct ontwikkeld tot een professioneel product en wordt het marketingplan bij dit muziekproduct definitief vormgegeven.
In fase 3 wordt dit muziekproduct vervolgens met behulp van een vanuit het bij het marketingplan behorend promotieplan ingezet om jouw marketingdoelstelling(en) te bereiken. Je presenteert je muziekproduct live aan de doelgroep van het promotieplan, er vinden Business to Business presentaties en gesprekken plaats en je schakelt Social Media in. Daarnaast wordt het portfolio ondernemerschap en de B2B presentatie muziekproduct op Nederlands getoetst. Het examen rekenen wordt centraal afgenomen. De onderdelen luistervaardigheid en leesvaardigheid Nederlands worden eveneens centraal afgenomen. De onderdelen lezen en luisteren Engels worden ook centraal afgenomen. Engels spreken, gesprekken en schrijven wordt in verschillende onderdelen afgenomen, waarbij het gebruik van de Engelse taal binnen de beroepspraktijk centraal staat.
Tijdens de gehele studie stel je een portfolio samen van je artistieke ontwikkeling en een portfolio van je ontwikkeling in ondernemerschap. In een apart traject ontwikkel je een workshop en voer je die zelfstandig uit. Een volledig overzicht van alle examens vind je in het examenplan van de opleiding. Dit examenplan krijg je aan het begin van het traject uitgedeeld en kun je terugvinden op sharepoint.
Examenplan en verloop van het examenprogramma.
Tijdens de examens geef je defintief vorm aan je eigen muziekproduct, schrijf je een marketingplan om dit muziekproduct in de markt te zetten en presenteer je jouw muziekproduct live aan je doelgroep en business to business aan je collega's en vertegenwoordigers uit de beroepsgroep. Daarnaast lever je twee portfolio's aan. De examens worden binnen een gestelde tijdsspanne met een strakke deadline individueel in eigen tempo gemaakt, conform de werkwijze in de beroepspraktijk. In de periode dat je officeel een examen uitvoert krijg je geen begeleiding meer van de eindexamenbegeleiders. Wel mag je, conform de beroepspraktijk, expertise van derden inwinnen en is het toegestaan samen te werken met andere muzikanten/artiesten.