Rotterdam,
17
juni
2021
|
09:52
Europe/Amsterdam

Studenten van intern leerbedrijf Connect leren anderen te helpen

Het Deelnemersinformatiepunt (DIP) van Albeda heeft dit jaar zijn naam veranderd in Connect. Connect is een erkend intern SBB leerwerkbedrijf, waar studenten van de opleidingen Sociaal werker en Onderwijsassistent (Albeda College Sociaal & Pedagogisch Werk) stage kunnen lopen. Naast dat de studenten actief zijn op school, bijvoorbeeld als studentencoach, leveren ze ook een belangrijke bijdrage aan diverse in- en externe projecten en teamstages. Zo zijn ze aan het werk in de wijk Feijenoord of gaan ze tijdens de Nationale Pannenkoekendag naar een Huis van de wijk om in contact te komen met ouderen, die vaak eenzaam zijn.

Studenten zijn erg enthousiast over Connect, zo ook Savio, die de opleiding Sociaal werker volgt: “Ik vind het een leuke en leerzame ervaring. Dat komt zeker ook omdat alle stagiaires en docenten zo betrokken zijn. De stage en de opleiding bieden de mogelijkheid om te leren hoe je anderen kunt helpen.”

Connect helpt bij schoolziekteverzuim

VO-scholen schakelen Connect bijvoorbeeld ook in bij de aanpak van schoolziekteverzuim. Studenten van de opleidingen Sociaal werker en Onderwijsassistent leveren hieraan een belangrijke bijdrage. Zo zetten zij de kracht van ‘Peer2Peer coaching’ in, om het school(ziekte) verzuim op de scholen te helpen verminderen.

Dienstverlenend, Persoonlijk en Verbindend

Dienstverlenend, Persoonlijk, Verbindend. Connect staat voor de drie speerpunten die het leerwerkbedrijf te bieden heeft: Suyenne past ze toe tijdens haar stage als studentencoach: “Ik leer heel veel en word goed ingewerkt. Studenten zien mij als hun coach en docenten zien me als collega. Je bouwt echt een band met iedereen op. Ook loop ik af en toe een dag mee met de schoolmaatschappelijk werkster.”

Beeldbrigade

Een ander project waar studenten van Connect zich mee bezighouden is de Beeldbrigade voor mensen boven de 55. De ouderen kunnen zich hiervoor aanmelden via hun huisarts. Medewerkers van Connect, de studenten, gaan vervolgens een afspraak inplannen. Het doel is dat de 55-plussers uiteindelijk zelf kunnen beeldbellen met bijvoorbeeld hun huisarts en weten hoe ze de mail moeten openen of beantwoorden. 

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op albeda.nl/connect.