Rotterdam,
Europe/Amsterdam

Reisverslag van een docent

Horecastudenten locatie Maassluis op culinaire reis naar Italië

Enkele weken geleden reisden we met onze koks en gastvrouwen in opleiding naar Italië. Om culinair Italië te ontdekken, de cultuur te snuiven en natuurlijk een hoop plezier te beleven!
Na 4 uur lang in de rij te hebben gestaan op Schiphol, met nog een sprintje naar de gate, mochten we nog nèt het vliegtuig in om in vogelvlucht te landen op Pisa Airport. Met de bus vervolgden we onze weg naar ons onderkomen; le Baccane Agriturismo. Een heerlijke afgelegen plek tussen de wijngaarden en olijfbomen.
De zon scheen fel en de reis was lang. Er was dus maar 1 activiteit om de aankomst te vieren; het zwembad in! Na een verfrissende duik stond het streekbuffet al klaar.  Bereid door onze hostess met haar keukendames, die overigens geen woord Engels spraken. Gelukkig bestaat er Google Translate! De avond was nog jong maar de cocktailparty en de vele (op eigen initiatief) wandelingen in de buurt brachten hier snel verandering in. De tijd gaat immers snel wanneer je het naar je zin hebt! Uiteindelijk ging dan toch iedereen, moe maar voldaan, zijn bed in.

Een paar uur later kraaide de haan. Tijd om wakker te worden, ontbijten maar! Het Italiaanse ontbijt bestond uit heel, heel veel vlaai, taart en ook een beetje brood en yoghurt. Vervolgens de bus ingestapt op weg naar de wijn-en spijsproeverij. Gelukkig wat tijd voor een dutje onderweg om hierna fris en fruitig te beginnen aan de proeverij. Er was genoeg te proeven, 8 wijnen, een bordje antipasti en een koffer vol kennis. Na deze belevenis vervolgden we onze leerzame reis. Het is immers geen snoepreisje maar er moet wat geleerd worden! Op naar culinair Florence! Om te beginnen in de foodhallen.

Onder het genot van een frisdrankje genoten we van een berg aan diverse vleeswaren, kazen en zoutloos Italiaans brood (dat laatste was een grote ergernis van de studenten…) Na bijna alles verorberd te hebben was het tijd om de stad te verkennen of een terrasje te pakken! Na 2 uurtjes moesten we helaas (we hadden nog meer willen zien van deze prachtige stad) terugkeren richting onze accommodatie. Onderweg maakten we een korte stop bij een mega supermarkt voor een opdracht. De opdracht was: organiseer de BBQ voor vanavond, succes! De docenten kregen ook een taak: de tafel decoreren in Albeda blauw met witte kaarsen. Na de boodschappen arriveerden we bij ons Agriturismo le Baccane. Beginnen aan de BBQ zou je denken, maar na wat onderhandelen toch eerst zwembadtijd! Na een plons, droogden we op onder de heerlijke Toscaanse zon om vervolgens echt te starten met de BBQ. Charlotte, onze studente van de opleiding Gastvrouw, kreeg een lesje hoe te BBQ’en  wanneer er alleen hout beschikbaar is en werd benoemd als onze firestarter!! We genoten van brood, smeersels, heerlijke vis- en schaaldiergerechten, gevarieerde groenten en fruitgerechten. Er stond onder andere gerookte watermeloen met burrata en lekkere vlees- en kipgerechten op tafel. Het was overheerlijk met een kleine kanttekening; want wat moet je met 5 flessen knoflooksaus (Sven)…? En de kip mocht naar mijn idee ook wel iets langer op de BBQ. Maar ja, smaken verschillen! De nacht was jong maar om 3.00 was het toch tijd om onder de wol te gaan, of boven de wol aangezien de airco niet helemaal lekker liep…

Om 7 uur stonden de docenten fris en fruitig naast de bedden van de studenten om ze vriendelijk toch dwingend hier uit te lichten. Vandaag stond naast culinaire ontwikkeling ook vitaal burgerschap op het programma. Deze dag deden we alles per fiets of in sommige gevallen met de veegwagen. Naderhand moet ik toch toegeven; met 34 graden was 4 uur fietsen toch een beetje teveel van het goede! Eerst 2 uur lang de berg op geploeterd naar de kaasmakerij. Boven op de berg werden de docenten door de studenten van een hoop feedback voorzien: ‘We volgen toch geen sportopleiding!? Dit is mishandeling! Wie heeft deze fietstocht bedacht? Ik ga echt niet nog meer bergen op hoor!’ Maar toen we eenmaal op onze eerste bestemming aankwamen kwam de pret snel terug. Boffen zeg, we vinden hier schaapjes met pootjes aan elkaar gebonden. Zo zijn we getuige van de jaarlijkse scheerbeurt!

Tijdens de rondleiding over de boerderij en een uitleg over het maken van olijfolie, konden we meteen even op adem komen van de fietstocht. Na de rondleiding maakten we schapenkaas. De eerste keer werkte het stremsel niet mee, bij take 2 gelukkig wel en als magie veranderde de schapenmelk in verse kaas!  We hebben heel hard gewerkt dus hoog tijd om plaats te nemen op het terras met fantastisch uitzicht over de vallei. Eerst onder het genot van een flesje water en een kaasproeverij. Verwonderlijk gingen bijna alle bordjes leeg, ook van de kaashaters. Vervolgens kregen we een lekkere picknick, broodjes mortadella, mozzarella, gedroogde ham, kaas of een combinatie hiervan. Genoeg bijgetankt! Tijd om weer op het zadel te springen; Vinci here we come! Al stuntte er halverwege nog een fietser van het zadel om het asfalt te kussen… (Michael). Een uurtje later, wederom uitgeput en verhit bereikten we Vinci. Tijd voor gelato! Na een schepijsje van circa een halve kilo te hebben gegeten vervolgden we de weg naar het Leonardo da Vinci museum voor een geschiedenisles. Vanuit de toren was het visueel genieten van het uitzicht! Gelukkig mochten we nog terugfietsen, behalve Zoë haar ketting lag er vaker af, dan op! Terug op de locatie, lekker zwemmen en een potje watervolleybal (de dames hebben gewonnen). Rond een uurtje of 20:00 uur bewonderden we hoe de perfecte tiramisu werd gemaakt (het recept heeft Hidde). Na de workshop konden we zelf onze pizza beleggen. Deze werd lekker afgebakken in de hout gestookte pizza oven, smullen maar! In de avond deden we spelletjes en gingen we iets vroeger naar bed dan de vorige twee nachten rond 2.30. Rens iets later aangezien hij, om een bijzondere reden corveedienst gekregen had… (weiden we maar niet te ver over uit).

Dag 4!  De dagen gaan snel! Ontbijt, veel taart maar gelukkig ook wat fruit. Even uitchecken en op weg naar de kookworkshop waar we een typisch Italiaans gebonden tomatensoep gemaakt hebben. 4 studenten mochten zelf pasta maken, om precies te zijn: tagliatelle. Na al dat koken even er tussenuit, de wijngaarden in! In dit seizoen was er niet heel veel te zien maar gelukkig konden we een kijkje nemen bij de rijpingsvaten waarbij we een uitleg gekregen over hoe en waar de mooie Chianti Classico wijnen gemaakt worden. Terug naar het restaurant waar we het zelf bereidde eten mochten nuttigen. Gelukkig kregen we ook nog een toetje, normaal zeggen we ‘dessert’ in een restaurant maar die naam mocht dit gerecht niet dragen. De bus in en door naar Siena. Eerst inchecken bij het ‘cheap ass’ hotel, spullen op de kamers en toen wandelend naar het stadcentrum. Door het fietsen en de hoge temperaturen kwamen we daar met geschuurde bovenbenen aan. Een ieder heeft, op zijn eigen manier kunnen genieten van deze mooie stad. Lekker hoor! Op de terugweg naar het hotel kregen we nog wel een domper te verwerken, we konden niet met de bus mee omdat de pin het niet deed. Met onze schurende benen zijn we teruggelopen naar het hotel om na een korte douche fris aan het diner te zitten met een overheerlijke pizza, risotto, of pasta. Buikjes vol gegeten en door naar de naast gelegen ‘music pub’ waar zij de heerlijkste cocktails serveerden en wij die maar al te graag opdronken. Net voor sluitingstijd, begaven we ons voldaan naar het hotel voor een welverdiende nachtrust.

De laatste dag van culireis 2022 is aangebroken. Tot de laatste minuut in bed blijven liggen om op het laatste moment aan te sluiten bij het ontbijt. Na de snelle hap, koffers pakken, uitchecken en de bus in. Alessandro onze buschauffeur (die zijn rijbewijs bij een pakje boter heeft gekregen) stond weer met smart op ons te wachten om ons dit keer naar het kasteel van Lari te brengen voor het Kersenfestival. Rond 11.30 uur aangekomen op het plein staan er wel veel marktkraampjes maar is het helaas onaangenaam stil. Het blijkt om 15.00 te beginnen…. De koffietent aldaar die ook hoofdsponsor was, bleek ook in de veronderstelling dat het in de ochtend begon. Maar ja, dan over op plan B. Eerst het ‘enge’ kasteel bezoeken, daarna een rondleiding in de pittoreske plaatselijke pastafabriek, gevolgd door een proeverij streekhammen en kazen uit de omgeving (na dag 5 kwam de rauwe ham studenten hun neus uit). Gelukkig als kers op de taart ook een kaas gerijpt in eigen grot, waarin we kort en bondig even mochten koekeloeren. Bij een wandeling in de buurt kwamen  we niet alleen een mooi kerkje tegen maar ook, verscholen tussen de olijfbomen, een kersengaarde waar toevallig geplukt werd. Natuurlijk mochten we even proeven, heeeerlijk dat het was! Terug in de bus onderweg naar Pisa, even kijken of de toren nog steeds schuin staat, en jahoor… dat doet ie! We stoppen om te shoppen of een terrasje te pakken. Docenten bedachten de elektrische step te pakken om wat meters te maken. Dat stond ze goed! Helaas weer tijd om naar huis te gaan. Op Pisa Airport even wachten, nog even wachten, nog even wachten. Het vliegtuig  had vertraging, uurtje te laat vertrokken van Schiphol. Maar hierna lekker geslapen in het vliegtuig om na 2 uurtjes weer op Hollandse bodem te staan.