Rotterdam,
22
juni
2020
|
12:23
Europe/Amsterdam

Lisajoy helpt haar broer en scoort meteen ‘Appreciation points’!

Afgelopen periode liet zien dat uit een nare situatie ook iets heel moois kan ontstaan. We zagen allerlei initiatieven van studenten om tijdens de coronacrisis anderen een hart onder de riem te steken. Dat je ook dichtbij huis het verschil kunt maken, bewijst Lisajoy tweedejaars studente van de opleiding Onderwijsassistent, Albeda-locatie Prins Alexanderlaan.

In maart moest niet alleen Lisajoy als gevolg van de coronacrisis haar opleiding online voortzetten. Ook Morrison, haar tienjarige broertje ging thuis aan de slag. Lisa vertelt: “Morrison kwam thuis te zitten met heel veel schoolwerk. Dat kon hij onmogelijk allemaal in zijn eentje maken. Hij moest daar echt bij begeleid worden. Morrison heeft een autisme spectrum stoornis waardoor hij heel dromerig is en snel afgeleid. Hij overziet ook niet goed de gevolgen van dingen.

Kans

"Mijn moeder heeft een vitaal beroep en mijn vader moest ook gewoon doorwerken. Het lukte hen niet om Morrison bij zijn schoolwerk te helpen. Ik wil later in het onderwijs gaan werken, misschien zelfs wel in het speciaal onderwijs. Het leek mij daarom een super leuke uitdaging en een mooie kans om mijn broertje en ouders te helpen!"

Planning & structuur

"Al vanaf zijn derde jaar weten we dat Morrison een stoornis heeft en hoe we daarmee om moeten gaan. Hij heeft structuur nodig en moet precies weten waar hij aan toe is. Daarom nam ik vooraf de lessen van mijn broertje door, zodat ik hem alles goed kon uitleggen. Na iedere les gaf ik hem even pauze. Ook heb ik met hem afgesproken om vroeg in de ochtend te beginnen. Als Morrison pauze had, deed ik mijn eigen schoolwerk, want dat ging ook gewoon door! Ook maakte ik samen met hem een planning voor de week, zodat hij zijn ‘deadlines’ kon halen. Zijn juf keek mee om te zien, waar hij nog niet zo goed in was en daar kreeg hij dan meer werk van."

Veel geleerd

"Ik heb van het begeleiden van Morrison heel veel geleerd! Kinderen met een autisme spectrum stoornis hebben een andere manier van benaderen en begeleiden nodig. Met Morrison liep ik er vooral tegenaan dat hij zo snel afgeleid is door prikkels uit de omgeving. De school van Morrison is ook blij dat ik hem geholpen heb. Inmiddels gaat hij weer vier dagen per week weer naar school en hij heeft geen achterstand met zijn schoolwerk opgelopen! Ik blijf hem voorlopig ook nog 1 dag in de week helpen." 

Appreciation points 

Studenten zoals Lisajoy die zichzelf verder hebben ontwikkeld buiten het reguliere onderwijsaanbod om (en ondanks alle ‘beperkingen’ van de coronamaatregelen), kunnen vanuit hun opleiding ‘Appreciation points’ (extra studie punten) krijgen. Lisajoy: “Ik stond er al goed voor met mijn studie en ik heb mijn broertje natuurlijk niet begeleid voor de punten, maar het geeft me wel een fijn gevoel om voor mijn inzet die waardering te krijgen!”.