Rotterdam,
09
oktober
2019
|
12:39
Europe/Amsterdam

Leerwerkplaatsen Startcollege bij Aafje al jarenlang succesvol

Trots is docente Jana Kročková op haar studenten. Haar ogen gaan glimmen als ze vertelt over de leerwerkplaats Aafje, en de studenten die daar werken. Jana geeft les aan anderstalige studenten van de opleiding Assistent dienstverlening & zorg. Deze studenten komen uit alle delen van de wereld en zijn kort in Nederland. De Nederlandse taal is dan ook een belangrijk onderdeel van hun opleiding.

Schiebroek, IJsselmonde en Zevenkamp

Na één jaar leerwerkplaats in het buurthuis Pos West maakte Jana drie jaar geleden kennis met Elly Kamperman, Participatiecoördinator Vrijwilligers van Aafje Schiehoven. Jana: ”De studenten mochten een dag helpen bij een evenement en dat beviel zo goed dat we gezamenlijk deze leerwerkplaats hebben opgezet. We hebben nu drie leerwerkplaatsen bij Aafje: in Schiebroek, in IJsselmonde en in Zevenkamp.

De studenten werken drie dagen bij Aafje en gaan twee dagen naar school. Wij hebben een eigen lokaal bij Aafje, hier krijgen de studenten in de ochtenduren praktijkgerichte lessen. We spelen dan in op wat er op de werkvloer gebeurt. Op school volgen ze de reguliere lessen.

Maatjes en praatjes

De studenten hebben veel afwisselende taken bij Aafje. Ze wandelen met de bewoners, doen spelletjes in de huiskamer, zorgen dat de tafel gedekt en afgeruimd wordt en gaan samen met de oudere boodschappen doen. Prioriteit is dat de studenten zorgen voor gezelligheid en aandacht aan de bewoners geven. We noemen dit ‘maatjes en praatjes’. De medewerkers van Aafje doen de verzorging en de studenten zorgen voor de extra`s. In het begin was het wel aftasten tussen de medewerkers van Aafje en de studenten. Er werd gelet op wat er niet goed ging, maar de omslag kwam na de zomervakantie. De medewerkers en de bewoners verwelkomden onze studenten hartelijk. Ze hadden ze gemist! Het is een kwestie van gewenning en acceptatie. De medewerkers zien nu ook de voordelen en meerwaarde van deze studenten die graag willen leren.

Van elkaar leren

De studenten leren ook van elkaar. Ze gaan met elkaar overleggen bij problemen en als ze vragen hebben. Zo ontwikkelen ze sociale en communicatieve vaardigheden. Ze moeten leren om andere culturen te accepteren. Zo vinden ze het maar raar dat ouderen in een huis gestopt worden. Dat zijn ze niet gewend. Ze zijn best kritisch en kunnen vaak moeilijk met feedback omgaan. Dat is echter wel belangrijk en dat leren ze dan ook bij Aafje. Ik houd zelf niet van zeuren en verwacht dit ook niet van de studenten. Ze moeten gewoon meedoen en uitgaan van het positieve. Vorig jaar heeft een student verhalen van een bewoner opgeschreven. Hier is nu een boekje van uitgegeven. Er gebeuren hele mooie dingen.

Het heeft echt meerwaarde als er tijd is voor de ouderen en het is belangrijk dat de uitvoering goed is. Ook de ouderen zijn blij, ze vertellen de studenten over de Nederlandse cultuur, over vroeger, over normen en waarden en natuurlijk de Nederlandse taal. In een jaar tijd ontwikkelen deze studenten zich enorm, op diverse vlakken. Thuis hebben ze weinig of geen contact met oer-Hollandse mensen. Bij Aafje gaan ze intensief om met vooral Nederlandse mensen. Hierdoor leren ze de taal snel en goed beheersen.

Goede resultaten

Ze bouwen ook echt een band op. Het komt ook voor dat ouderen overlijden en dat is wel confronterend voor de studenten, ze zijn dan erg verdrietig. Maar dat hoort bij het leven en is onderdeel van de opleiding. Vorig jaar zijn alle onze studenten doorgestroomd naar een zorgopleiding op niveau 2 en één naar een horecaopleiding. Dat is geweldig. Het is een prachtig beroep en de werkgelegenheid is groot.

Bbl-trajecten

Aafje is net zo enthousiast als het Startcollege over dit traject. Daarom willen wij ook bbl-trajecten gaan starten op niveau 2. We hebben namelijk ook veel oudere studenten en die kunnen dan direct in loondienst bij Aafje en daarnaast een dag in de week naar school. Er zijn veel banen in de zorg en daarom hopen we dat de bbl-trajecten een realiteit gaan worden. Dus deze samenwerking is een win-win voor iedereen. Voor Aafje omdat ze een personeelstekort hebben en voor Albeda omdat wij het belangrijk vinden dat onze studenten op de werkvloer opgeleid worden. En natuurlijk ook voor de ouderen. Zij krijgen nu meer aandacht en kunnen tegelijkertijd onze studenten helpen bij hun leerproces.

‘Mijn kindje’

De studenten moeten hard werken maar het is wel heel afwisselend werk. Je wordt bovendien gezien en gewaardeerd op de werkvloer. Er is heel veel interactie met elkaar, met de bewoners en de medewerkers van Aafje. Ik leer hier zelf ook erg veel. Ik ben zo trots op dit project, het is echt mijn kindje. Als de studenten deze opleiding gedaan hebben, dan staan ze zo sterk in hun schoenen… Deze opleiding is een prachtige basis voor hun verdere loopbaan.”