Rotterdam,
07
juli
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Gerard Matabaro kijkt terug op eerste half jaar als mbo-ambassadeur van Albeda

Ik ben student van de opleiding Sociaal werker en in december 2020 ben ik voor een jaar benoemd tot Albeda mbo-ambassadeur. Een voorrecht voor mij om dat te mogen worden binnen zo’n gigantische organisatie. Ik ben toen gelijk aan de slag gegaan met wat er al op de agenda stond, namelijk deelnemen aan de challenge Mbo’ers pakken aan. Het ging hier om een competitie met de 42 mbo-ambassadeurs van andere roc’s om de titel van landelijke mbo-ambassadeur in de wacht te slepen. Ik ben hier met plezier aan begonnen, met volle overtuiging en met het besef dat het iemand anders zou kunnen worden. Mijn doel was om zoveel mogelijk van de anderen te leren. Ik wilde mezelf ontwikkelen. In deze column vertel ik meer over wat deze challenges en alle dingen die ik het afgelopen half jaar heb gedaan, mij hebben gebracht.

Mbo’ers maken er iets van

Tijdens de challenges heb ik de andere ambassadeurs leren kennen. Het thema was duurzaamheid, een breed begrip, maar wel echt iets van deze tijd. Aan het eind van de dag was ik onder de indruk van wat ik op die dag tegenkwam, namelijk het hoge niveau van denken en handelen van mijn mede mbo’ers. Ik wist niet dat ik met een groep mbo’ers binnen een paar minuten een maatschappelijk probleem kon bestuderen en hier gelijk een oplossing voor kon presenteren. Dat heeft mij een ander beeld over mezelf en het mbo gegeven. Namelijk dat vele mbo’ers en ik in staat zijn om bepaalde uitdagingen aan te gaan en daar wat van te maken. Dit beeld hebben veel mensen binnen en buiten het mbo niet op het oog.

Uiteindelijk ben ik niet de landelijke ambassadeur geworden. Het werd Louise Babel van het Grafisch Lyceum Utrecht. Een goede ambassadeur en we houden contact.

Gesprek met minister

Als ambassadeur ben ik ook buiten school uitgenodigd voor digitale en fysieke bijenkomsten. Zo ben ik in gesprek gegaan met Wouter Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het ging over participatie. Ik heb hem een aantal vragen gesteld, die hem aan het denken hebben gezet. Tegelijkertijd heb ik natuurlijk ook als student een soort college van hem gehad en meer over de belangen van participeren geleerd.

Jongerentop

Ik mocht vervolgens ook deelnemen aan de jongerentop, die door stichting Lokaal en Young010 werd georganiseerd. Ik zag jongeren die mee wilden doen! Jongerenparticipatie is in mijn ogen juist nu erg belangrijk. Of het nou om klimaatverandering of kansengelijkheid gaat, het is belangrijk om jongeren erbij te betrekken. Mijn generatie en de generaties voor ons hebben niet hetzelfde beeld over Nederland. De belangen van jongeren zijn groot en daar mag men echt niet van wegkijken. Ik was blij met de motie Segers en Ploumen, die het mogelijk maakt om jongeren bij het formatieproces te betrekken. In die richting hoort de politiek te gaan.

Belang van medezeggenschap van studenten

Tot slot ben ik ook binnen ons intern leerbedrijf Connect bezig geweest met het oprichten van een raad. Medezeggenschap is in mijn ogen het fundament en ik was blij dat ik hier ruimte voor kreeg. Connect heeft nu een Connectraad, waar studenten in zitten. We hebben dit mede te danken aan onze fantastische begeleiders en studenten van Connect. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid en iedereen erbij betrekken moet naar mijn idee de norm zijn.

Genieten en doen wat ik leuk vind

Ik heb dit schooljaar veel mogen doen als ambassadeur. Ik kan niet benoemen wat allemaal. Zelfs mijn slb’er was een beetje bezorgd over me, dat ik het te druk zou hebben. Maar voor mij was het genieten en doen wat ik leuk vind. Ik denk dat ik me de afgelopen zes maanden heb kunnen ontwikkelen. Ik heb me gerealiseerd hoe belangrijk het is om sympathie en geduld te tonen. Maar ook dat samenwerken, durven participeren, verantwoordelijkheid nemen, normeren en nadenken voordat je wat zegt, cruciaal en essentieel zijn in deze maatschappij. Ik kijk met veel nieuwsgierigheid naar de komende laatste maanden van mijn ambassadeurschap.