Rotterdam,
09
oktober
2019
|
15:08
Europe/Amsterdam

Dynamische locatiemiddag ‘Mijn Baljuw’ zorgt voor verbinding

Studenten, die hun talenten op een podium laten zien aan honderden mede-studenten en andere aanwezigen. Beveiligingsmedewerkster Natasja, die liedjes van Marco Borsato en John Lennon ten gehore brengt. Docent Patrick, die wordt gehuldigd vanwege zijn marathonprestaties. Studenten en medewerkers, die workshops aan elkaar geven en studenten die de hele middag met de grootste glimlach op hun gezicht, de lekkerste hapjes en drankjes serveren. Allemaal ingrediënten voor een fantastische middag op 8 oktober op de Albedalocatie Baljuwstraat.

Mijn Baljuw

De locatiemiddag vond plaats in het kader van ‘Mijn Baljuw’, een project van en voor de 'bewoners' van Albedalocatie Baljuwstraat. De ambitie is met elkaar te zorgen voor een aantrekkelijke leer- en werkomgeving, waarin alle studenten, docenten en (facilitaire) medewerkers zich prettig, veilig en thuis voelen. Dit gebeurt op allerlei manieren in de lessen, maar ook buiten de lessen via bijvoorbeeld een voetbaltoernooi of een locatiemiddag.

Het complete programma tijdens de middag werd ingevuld en verzorgd door studenten van Albeda Startcollege, Albeda Horecacollege, cursisten Taal & Inburgering en het gehele personeel van de locatie Baljuwstraat, zowel onderwijzend als ondersteunend. De hele middag konden de aanwezigen workshops volgen: boksen, salsadansen, gitaar, koekjes bakken, budgetteren, sing-in, drama, Spaanstalige liedjes en nog veel meer.

Transformatieve School

Socioloog Illiass El Hadioui was ook bij de locatiemiddag aanwezig. Mijn Baljuw past goed in de door hem ontwikkelde filosofie van de Transformatieve School. In zijn onderwijsmethode, die ook gevolgd wordt door docenten van de Baljuwstraat, stimuleert hij docenten om niet te ‘vechten’ tegen de straatcultuur, maar op een positieve manier met studenten in contact proberen te komen: aansluiten bij en aanspreken op hun competenties. Volgens El Hadioui hoeven ze hun straatcultuur niet af te zweren, maar moeten ze leren dat ze kunnen switchen tussen straat- en schoolgedrag.

Mijn Baljuw is mede geïnspireerd op de Engelse methodiek Safegarding, uitgewerkt in een viertal uitgangspunten: de school is een aantrekkelijke leer en werkomgeving, de school is een veilige en sociale omgeving, de school is een oefenplaats voor democratie, inspraak en burgerschap en de school is een actieve partner in de omgeving.

Enthousiaste studenten

Tijdens de workshops maakten studenten kennis met studenten van andere klassen en opleidingen. De sfeer was uitgelaten en gezellig. Reollo: “Ik heb gekozen voor de workshop Gezelschapsspellen. Het was leuk om met studenten die ik nog niet kende een spel te spelen. We hadden echt lol met elkaar en ik kon ze ook helpen met de Nederlandse taal, die ze nog niet allemaal goed konden spreken.”

Boom

Aan het eind van de middag werd in de kantine van de Baljuwstraat een grote boom onthuld door de (adjunct)directeuren van Albeda Horecacollege en Albeda Startcollege. De boom staat symbool voor groei, ontwikkeling en ontmoeting, maar biedt ook bescherming.

Bekijk hier de foto`s.