Rotterdam,
27
september
2019
|
10:42
Europe/Amsterdam

Docenten schoonheidsverzorging brengen Albeda design thinking naar het Symposium Leeromgeving van de Toekomst.

Donderdag 19 september heeft vanuit het Stimuleringsfonds creatieve industrie het symposium ‘Leeromgeving van de Toekomst’ 2019 plaatsgevonden in de Tolhuistuin in Amsterdam.

De veranderingen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin beroepsonderwijs gegeven wordt. Hoe kunnen we de onderwijsomgeving laten meebewegen met de tijd? In een actief programma hebben twaalf teams van ontwerpers en mbo-instellingen hun kijk op de Leeromgeving van de Toekomst gegeven. Met inspirerende workshops met o.a. Afdeling Buitengewone Zaken, sQuare en Studio Makkink&Bey en voorbeeldprojecten van o.a. Albeda design thinking; het innovatieproject van Onderwijs & Kwaliteit waar afgelopen studiejaar drie onderwijsteams mee zijn begonnen. Team schoonheidsverzorging van Albeda Beauty & Fashioncollege was het eerste team dat met deze methode ging werken. Inge van Bers en Wendy Vriend-Koster, docenten van de opleiding (Allround) schoonheidsspecialist, zijn hier mee aan de slag gegaan voor het team. Ter afsluiting van het project had het team schoonheidsverzorging een experiment met een pop-up nagelstudio bij de Albedastand. Studenten van de opleiding Allround schoonheidsspecialist gaven bezoekers een handmassage, vijlden en lakten de nagels. Vanwege de vele leuke reacties zal in de toekomst deze pop-up salon vaker worden ingezet bij evenementen.

Het symposium wordt georganiseerd in het kader van ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst dat op initiatief van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in 2018 van start ging. Met de nieuwe Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst nodigt het Stimuleringsfonds opnieuw mbo-instellingen en ontwerpers uit om samen met bedrijven, maatschappelijke partners en gemeenten te werken aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht mbo.