Rotterdam,
21
mei
2019
|
16:00
Europe/Amsterdam

Blije gezichten op leerwerkplaats Kindcentrum De Stelberg

Theorie in de praktijk brengen, direct gecoacht worden, evalueren en opnieuw toepassen, vaak dezelfde dag nog: dat is wat 22 eerstejaarsstudenten van de opleidingen Pedagogisch werk en Onderwijsassistent – van Albeda College Sociaal & Pedagogisch Werk – wordt aangeboden. Acht maanden na de start van dit leerwerktraject kan er met enthousiasme worden teruggekeken.

Een dag in de week mengen de studenten zich tussen de 0 tot 13-jarigen op het Kindcentrum De Stelberg in de wijk Prinsenland in Rotterdam. De leerwerkplek is voortgekomen uit een samenwerking met kinderopvangorganisatie Kinder Service Hotels, Kind & Onderwijs De Stelberg en Albeda.

Een eerste terugblik
“Het is nog niet het moment om resultaten te meten, maar als we de reacties van alle betrokkenen zien en de positieve ontwikkeling van het traject ervaren, dan kijken we met trots terug op wat er in de afgelopen acht maanden is bereikt”, aldus Simone Treffers en Renatha Nelemans (directie De Stelberg).

Volop in ontwikkeling
Marieke van der Velde, regiomanager van Kinder Service Hotels, sluit zich daarbij aan: “Het is niet alleen maar theorie wat de studenten krijgen. Wat ze leren zien ze in de praktijk en passen ze direct zelf toe. Ze krijgen op de leerwerk-dagen zicht op het hele werkveld binnen de opleiding. We zijn inmiddels aan elkaar gewend en het curriculum dat Albeda aanbiedt, wordt steeds passender. We willen de coaching van studenten door onze pedagogisch medewerkers daar ook in opnemen. Als we kansen tot verbetering zien, pakken we die op.”

Profs in de dop
Simone, Renatha en Marieke zijn het met elkaar eens: “We vinden het belangrijk dat de studenten onze gedragsafspraken en veiligheidsregels toepassen. Dat ging vanaf het begin goed. Ook de visie en het beleid van Kindcentrum De Stelberg werden snel opgepakt. We zijn verrast door de professionele beroepshouding van de studenten. We zijn trots op hen en op onze Albeda collega’s; ze hebben dit in korte tijd toch maar even gedaan. Ook onze pedagogisch medewerkers en de leerkrachten verdienen een compliment. Zij stellen zich open, waardoor er een echte leerwerkplek is ontstaan. We zijn nog volop in ontwikkeling, maar op wat er nu staat mogen we met z’n allen trots zijn.”

Studenten aan het woord
De docent heeft een actieve rol op de leerwerkplaats. Zo wordt er gecoacht ‘on the job’. De opzet van het leerwerkproject wordt gewaardeerd door de studenten. “In de eerste periode kregen we veel theorieles, dat viel best een beetje tegen”, vertelt studente Sophie de Jong. “Maar na de kerst liepen we mee op de basisschool en op het kinderdagverblijf. De afwisseling vind ik heel fijn. Wat je net geleerd hebt, kun je meteen uitvoeren.” Rens Otto, vult aan: “Het belangrijkste is dat we veel leren van de samenwerking van Albeda, de kinderopvang en de basisschool. Je maakt veel mee en je leert snel. Op dagen zoals Sinterklaas, Kerstmis en met Koningsspelen draaien we gewoon volop mee. Wat ik ook erg leuk vind, is dat de hele organisatie openstaat voor onze feedback.”

Op de foto: v.l.n.r. zittend: Sophie de Jong, Simone Treffers en Renatha Nelemans (directie De Stelberg).
V.l.n.r. staand: Rens Otto, Janneke Goedegebuure (docent Albeda) en Marieke van der Velde (regiomanager KSH)