Rotterdam,
27
november
2018
|
15:51
Europe/Amsterdam

Albeda-project ‘Adopteer een Klas’ opent ogen

Bedden verschonen, stofzuigen, afstoffen, wc’s schoonmaken en kamers uitchecken. De afgelopen weken staken studenten van de entreeopleiding Dienstverlening & Zorg van Albeda Startcollege hun handen flink uit de mouwen tijdens het praktijkleren bij het Hilton hotel. ‘Leuk én zwaar’, zegt Maya (19, uit Syrië). ‘Ik moest de hele dag staan, maar ik kan nu wél supersnel en helemaal alleen een bed opmaken.’

‘In de praktijk leer je vaak veel meer dan in de theorie’, weet Wilma Lodder, initiatiefneemster van het project ‘Adopteer een Klas’, waar de Hiltonstage onderdeel van uitmaakt. ‘Door studenten echt bij een bedrijf aan het werk te zetten en nieuwe ervaringen te laten opdoen, kunnen we het leren verlevendigen. Door mee te lopen met iemand die er al werkt, zien ze wat het beroep in de praktijk inhoudt, wat er allemaal bij komt kijken en of het misschien iets voor hen is. Of helemaal niet, want dat kan natuurlijk ook. Tegelijkertijd leren ze wat het is om te werken, om ergens op tijd te komen en om te communiceren met collega’s. Want dat is voor deze doelgroep anderstalige studenten soms best spannend. Om de verantwoordelijkheid ook echt bij iemand neer te leggen en om een langdurige en zinvolle samenwerking aan te gaan die leidt tot een win-winsituatie, koppelen wij een docent aan een bedrijf. Zowel het bedrijf als de docenten zijn dan eigenaar van het project.’

Leerzaam maar ook confronterend

Het Rotterdamse Hilton hotel stond er meteen open voor. En docente Halina Brand gelukkig ook. Ze werden aan elkaar gekoppeld en inmiddels heeft haar klas al aardig wat ervaring opgedaan in hoe het is om een kamermeisje te zijn. In plaats van lessen op school lopen ze twee dagen mee met een echt kamermeisje in het Hilton. Daar leren ze een bed afhalen en verschonen, handdoeken verwisselen, nieuwe zeepjes neerleggen. Hoe doe je dat? Hoe zorg je voor de hygiëne, hoe check je een kamer uit als hij klaar is? ‘Erg leerzaam, maar ook confronterend’, zegt Brand, die supertrots is op haar studenten. ‘Want het kan af en toe best vies zijn. En niet iedereen kan daar even goed mee omgaan.’

Misschien wel kamermeisje worden

Musu (31, Gambia) is enthousiast. ‘Een heel nieuwe ervaring. De eerste dag was zwaar maar de tweede dag was heel gezellig. Toen liep ik mee met een Pools meisje dat dit werk al vijf jaar doet. Dus ik kon haar van alles vragen. Samen hebben we zestien kamers gedaan. Maar omdat we zo leuk aan het praten waren, ging de tijd heel snel. Wat ik na mijn studie wil doen, weet ik nog niet. Misschien wel kamermeisje worden.’ Ook Sana (23, ook uit Syrië) vond het praktijkleren leuk en leerzaam. Toch ziet zij een andere toekomst voor zich. ‘Kapper worden, is nog steeds mijn droom. Maar ik ben wel heel blij dat ik deze ervaring nu heb. Ik vond het ook heel erg leuk om met het kamermeisje met wie ik mee liep, te praten. Ik heb haar van alles gevraagd. Hoe lang ze bij het Hilton werkt, hoe ze het werk vindt en of ze dit nog lang wil blijven doen. Echt interessant.’

Een mooi netwerk

‘Natuurlijk wil niet iedereen kamermeisje worden. Dat geeft niet’, zegt Lodder. ‘Sterker nog, het is juist fijn dat studenten daar nu op deze manier achter komen. En het ís ook echt hard werken. Het gaat niet vanzelf en je krijgt veel respect voor zo’n kamermeisje. Maar heb het praktijkleren achter de rug, dan heb je wel een prachtige ervaring. En een mooi netwerk. Want daarna durf je wél te solliciteren bij het Hilton, als is het maar voor een bijbaan naast je opleiding.’ En dat is wat sommigen zeker ook doen. Hassan (21, Somalië) bijvoorbeeld. ‘Ik vond het een leuke en gezellige ervaring. Wel hard werken, maar goed te doen. Zo leuk dat ik het wel vaker wil doen. Daarom heb ik me ook opgegeven als parttime kracht, naast school.’

Eindeloos uitbreiden

Het project ‘Adopteer een Klas', is een onderdeel van Stichting The Next School. (www.thenextschool.nl/stichting) Het doel van deze stichting is om bedrijven en docenten met elkaar te verbinden. Wilma Lodder: ‘Zodra school en bedrijven samen gaan werken om gezamenlijke leerdoelen te bereiken, ontstaat het contextrijke leren als vanzelf. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo heeft de klas mobiliteit van het Albeda Startcollege een match met het bedrijf Carwash, waar de studenten in de praktijk alle ins en out leren van het schoonmaken van auto's, en worden er leuke levendige lessen door mensen uit de praktijk op diverse scholen gegeven.’

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wilma Lodder: w.lodder@albeda.nl