Rotterdam,
27
september
2022
|
09:08
Europe/Amsterdam

Albeda Horecacollege volop in actie tijdens de Week van de horeca

Afgelopen week vierden we de Week van de horeca! Een geweldige week boordevol activiteiten om de horeca positief in de schijnwerpers te zetten. Door heel Nederland vonden activiteiten plaats, zoals workshops, vakwedstrijden, samenwerkingen met het bedrijfsleven en de SVH meestertour. Natuurlijk was Albeda Horecacollege als trotse partner van de Week van de horeca zeer actief en viel zelfs meerdere malen in de prijzen!

Feestweek bij Albeda Horecacollege
Bij Albeda Horecacollege was het een feestweek vol leerzame activiteiten! Zo stonden de deuren van de Albedarestaurants wagenwijd open voor een gratis kopje koffie/thee met een huisgebakken koekje van onze eigen bakkersstudenten. En vonden Horecastudenten hun weg op de horecavakbeurs ‘Gastvrij’ waar zij zich oriënteerden en meehielpen in de stand van Cocktails en Beans. Tijdens Supernovae XL, een gastronomisch culinair event van sterrenklasse, werden onze studenten succesvol ingezet om hen op deze manier kennis te laten maken met de evenementenbranche en het bedrijfsleven!

Horecastudenten zitten niet stil
Later in de week organiseerden onze studenten een wine & dine en kregen ze in Albeda Vipz een masterclass aangeboden door niemand minder dan sterrenchef Patrick ’t Hart van restaurant Zeezout en sommelier Ingrid Buikema. Na de masterclass bereidde hij samen met hen een aantal amuses die vervolgens werden geserveerd door onze gastvrouwen/heren aan de netwerkgroep van de VIP sterrentour. Speciaal voor deze gelegenheid schoven onze studenten in hun eigen restaurant bij hen aan tafel om de dialoog te voeren over het imago. Diezelfde dag ontvingen studenten van Albeda Proef! leerlingen van Lentiz voor een gastcollege om ze enthousiast te maken voor het mooie horecavak. Tenslotte waren er natuurlijk dé vakwedstrijden, waarbij onze horecastudenten in de prijzen vielen!

Vakwedstrijd 'minder zout meer smaak'
Studenten van het excellentie programma van Albeda Horecacollege maakten hun debuut tijdens de wedstrijd ‘minder zout meer smaak’. Een vakwedstrijd georganiseerd door de Nierstichting om bewustwording te creëren voor het gebruik van minder zout. Naast zoutarm koken ging deze wedstrijd over ambacht en het gebruik van streekproducten. 5 teams van horeca-opleidingen uit het hele land streden in de keukens op ‘Rotterdam Gastvrij’. Onze koks Maartje Hofman en Hidde Staas kookten de sterren van de hemel en gastvrouw Shania Bouman zorgde met haar gastvrije houding en mooie tafelbereiding voor een perfecte gastbeleving. Zij zetten hiermee een fantastische prestatie neer en veroverden naast een zilveren medaille ook de prijs: beste tafelbereiding!

Herinnering voor het leven
“We kijken met trots terug op een super mooie wedstrijd, waarin ‘bewustwording’ het sleutelwoord was. Uiteindelijk hadden we maar 1 doel: onze gezamenlijke passie voor de horeca delen in de hoop te winnen! Een wedstrijd verloopt altijd anders dan je van te voren bedenkt, vertelt Hidde. Juist daarom is het belangrijk om je voor te bereiden op het onvoorbereide en on the spot te improviseren om tot creatieve oplossingen te komen. Dat is ons gelukt! We zijn een goed team, de onderlinge chemie is sterk. Dat we daarbij met lokale producten uit de regio hebben gewerkt, leverden ons extra punten op. Om succesvol te zijn moet je kritisch naar je gerechten durven kijken, dichtbij jezelf blijven maar vooral plezier hebben, lacht Shania! Bij een wedstrijd krijg je de kans om te leren, te winnen en een herinnering voor het leven te maken. Hoe mooi is dat?!,’’ sluit het drietal af.

Horecatalenten verbinden met het werkveld
Jan Rijksen, hoofd beroepspraktijkvorming van Albeda Horecacollege, is enthousiast: “Hoe leuk is het om de horecatalenten van de toekomst op deze manier te verbinden met het werkveld! We zijn trots dat we vanuit Albeda Horecacollege een mooie bijdrage hebben geleverd. Het is belangrijk dat in deze voor veel ondernemers, studenten en burgers zware financiële tijd er ook een positief geluid klinkt vanuit de horecasector.’ ’Lennart Maas, initiatiefnemer van deze week, en Robér Willemsen, voorzitter van KHN, benadrukt dit. “Ondanks alle omstandigheden is goed werkgeverschap, aanpassen aan de wensen van de jonge generatie nodig om ook na mindere tijden aantrekkelijk te blijven als sector. Als je dat doet mag je ook iets terugverwachten van de nieuwe generatie werknemers. De Week van horeca laat zien dat juist ondernemers die dit begrijpen ook minder problemen hebben met het vinden en binden van nieuwe werknemers.’’