Rotterdam,
07
december
2017
|
11:46
Europe/Amsterdam

My Signature

Studenten Albeda Horecacollege op audiëntie bij bedrijfsleven

Studenten van Albeda Horecacollege Maassluis hebben op 6 november hun beste beentje voor gezet tijdens het pitchen van hun ‘signature’ aan vakspecialisten uit het bedrijfsleven. De pitch die plaatsvond in de Shiki lounge en Alhoha Bar, is de kers op de taart van het lesprogramma ‘My Signature’ waarin studenten zichzelf specialiseren in hun eigen horecafacet.

Creëren van een eigen signature
Volgens vakdocent Ferdi Munts kun je niet in alles de beste zijn. “Om op te vallen in het beroep moet je je specialiseren in één of twee facetten die het beste aansluiten bij je talenten.” 3e jaars-studenten van de opleiding Gastheer-/Vrouw hebben zich de afgelopen periode verdiept in een onderwerp naar keuze zoals: kaas, wijn, cocktail, bier en koffie. Ze creëerden hiermee een eigen signature.

Koffiecocktail
Aranka Gál, student op De Vloot, vertelt. “In eerste instantie vond ik het spannend om te pitchen bij vakspecialisten, maar toen ik eenmaal aan het vertellen was, ging het erg goed. Ik heb me verdiept in koffie: waar komt deze vandaan, welke soorten zijn er en hoe kun je de koffie bereiden. Daarna heb ik cocktails met authentieke koffiebereidingen gecombineerd en een koffiecocktail gemaakt op basis van Ice drip coffee. Dit is een manier van koffie zetten die vaak gebruikt werd op VOC-schepen.”

Samenwerking met bedrijfsleven
Albeda Horecacollege zoekt specifiek de samenwerking met het bedrijfsleven.
Dit is immers het beroepenveld waar de toekomst van studenten ligt en is tevens een goede leerschool voor het ontdekken van aanstormend talent. De feedback en de referenties van vakspecialisten helpen de studenten zich verder te ontwikkelen. Vakspecialisten als Ferry Tiggeloven (FG Foodlab), Terry Sallons (Shiki Lounge, Noah), Ruben Krommenhoek (Vet & Lazy), Tom Broekhuizen (Aloha Bar) & Dionne Yeo (Shiki Lounge) onderschrijven het belang van een samenwerking tussen mbo en bedrijfsleven. ‘’Albeda, Maassluis de Vloot heeft voldoende aanstormend talent in huis. Zij kunnen moeiteloos een plek opvullen uit de 10.000 horecavacatures die op dit moment openstaan”.

Passie voor de horeca
Tijdens het lesprogramma ‘My Signature’ zijn de mooiste ideeën tot uitvoer gebracht, creaties en belevenissen gezien en natuurlijk telefoonnummers uitgewisseld met talenten. Ferdi Munts: “We zien in onze studenten naast hun creativiteit en hun passie voor de horeca, aanpassingsvermogen en belangrijke presentatie skills die niet meer weg te denken zijn uit ons beroep. We zijn trots op onze studenten.”