Receptietraining

Inhoud

Inhoud

  • Algemene telefoonvaardigheden, doorverbinden, in de wacht zetten, naamgebruik
  • Stemgebruik, articulatie
  • Woordkeus
  • Stappenplan inkomend telefoongesprek
  • Het belang van de ‘check’, de korte samenvatting
  • Het belang van het bezigen van ‘waardenvrije’/‘normatief neutrale’ communicatie
  • Stappenplan uitgaand telefoongesprek
  • De basiselementen van een correct opgebouwde boodschap, inhoudsaspect en het relationele aspect
  • Expressief aspect
  • Appellerend aspect
  • Het alert zijn op het beluisteren van de vraag achter de vraag.
  • Het correct reageren op klachten
  • Het maken van korte notities/aantekeningen volgens het SMART-principe
  • Het opstellen van een mailbericht/sms-bericht
  • Verschillende categorieën vraagstellingen

Doel

Doel

Een goed functionerende telefoniste/receptioniste is een zeer belangrijk onderdeel van een organisatie. Het vriendelijk te woord staan, een ‘warm’ welkom heten van bezoek en het vlot en adequaat doorverbinden van inkomende gesprekken. Juist de telefoniste/receptioniste bepaalt het succes van de eerste indruk en is hiermee van groot belang voor het imago. Een professionele uitstraling, representativiteit, herkenbaarheid en uitstraling in stijl zijn van groot belang.

Toelatingseisen

Toelatingseisen

Een speciale vooropleiding is niet vereist. Wel is een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift gewenst.

Praktische info

Praktische info

Deze training kan incompany worden gegeven. Vooraf wordt een analyse gemaakt van de werkzaamheden waardoor de lesstof goed aansluit op de huidige en toekomstige situatie binnen de organisatie.

Open inschrijving is ook mogelijk door het invullen van het aanmeldformulier.

Lesdata

Lesdata

In overleg en bij voldoende aanmeldingen.

Certificering

Certificering

Bij het goed arronden van de opdrachten krijgt u een certificaat van het Albeda.

Aanmelden

Duur
4 tot 6 dagdelen van 3 uur
Kosten
Op aanvraag
Cursusinhoud
Training