Gemeenschappelijk economisch jaar

Ben je geïnteresseerd in een opleiding in de richting Marketing & Communicatie, Retail, Internationale groothandel of Commerciële logistiek? In de praktijk zien we dat er veel raakvlakken zijn in deze richtingen. Daarom bestaat het eerste jaar van deze opleidingen uit een gemeenschappelijk economisch jaar. 70% van de lesstof is gezamenlijk en 30% is specifiek gericht op de gekozen richting van je opleiding. Kijk hier uit welke opleidingen je kunt kiezen.

Door de opbouw van het eerste jaar maak je kennis met alle beroepsgroepen in het domein economie & ondernemen. Zo spelen we in op de praktijk waarvoor jij wordt opgeleid. Een winkel als Albert Heijn heeft een grote marketingafdeling. Maar heeft ook te maken met logistieke processen en met retail. Als je werkt bij een logistiek bedrijf moet je ook iets weten van de groothandel en de retail (de klanten waarvoor jij de logistiek verzorgt). Een internetbedrijf als Cool Blue begint ook met fysieke winkels.

Waarom een gemeenschappelijk economisch jaar?
Dat je straks van meerdere richtingen kennis hebt is alleen maar in je voordeel. De arbeidsmarkt verwacht namelijk mensen die flexibel zijn en ook iets afweten van zaken die nauw verwant zijn aan het beroep waarin jij zal werken. Je wordt natuurlijk ingeschreven bij de opleiding van jouw keuze, bijkomend voordeel hiervan is dat je aan het eind van het eerste jaar pas je definitieve richting bepaalt.

In het gemeenschappelijk economisch jaar spelen wij in op deze praktijk waarvoor jij wordt opgeleid. Je maakt kennis met alle beroepsgroepen in het domein economie & ondernemen. Het schoolprogramma sluit dus aan bij de ontwikkelingen in de maatschappij. Centraal in de opbouw van het jaar staan de gemeenschappelijk economisch jaar projecten, waarin alle eerstejaars tegelijk bezig zijn met 5 achtereenvolgende thema’s die voor alle opleidingen belangrijk zijn: de klant/ de markt/ het product/ promotie en publiciteit/ management & organisatie.

Om goed kennis te kunnen maken met de verschillende beroepsgroepen worden er meerdere buitenopdrachten uitgevoerd en gastsprekers vanuit verschillende typen bedrijven ingepland. Alle theorievakken ondersteunen bij deze thema’s. Wanneer het thema presentatie centraal staat in het project, dan wordt hier ook aandacht aan gegeven bij vakken als marketing, financieel management en Nederlands.

Switchen van opleiding zonder studievertraging
Bijkomend voordeel is het feit dat er de mogelijkheid bestaat om in het eerste jaar zonder studievertraging te switchen tussen bovengenoemde opleidingsgebieden. 70% van het aangeboden programma is immers hetzelfde. Dus minder kans op studie-uitval en studievertraging. Het kan wel zijn dat er voor enige onderdelen uit de 30% beroepspecifieke vakken een reparatietraject noodzakelijk is.

Het gemeenschappelijk economisch jaar is aantrekkelijk onderwijs voor alle opleidingen in het domein economie & ondernemen, het sluit goed aan bij de beroepspraktijk en het vergroot je kansen om in drie jaar een diploma te behalen dat aansluit bij jouw competenties en wensen.