‘Ik heb nu mijn diploma en doe vakantiewerk bij mijn stageplek’

Gepersonifieerd leren


Gijs Vollenberg, student Begeleider maatschappelijke zorg, liep na twee keer switchen van opleiding opnieuw vast. Bij de pakken neerzitten was er niet bij. Met de juiste, persoonlijke ondersteuning van Albeda Zorgcollege kon hij de opleiding in zijn eigen tempo afronden. Inmiddels heeft hij zijn diploma op zak en doet hij vakantiewerk op zijn stageplek.

Olifantengeheugen
Opgelucht kwamen ze naar buiten na een gesprek waar ze erg tegenop hadden gezien. Gijs Vollenberg: ‘Het ging niet goed met mijn stage en het stagebedrijf gaf aan dat ze me niet de begeleiding konden geven die ik nodig had.’ Moeder Belinda Vollenberg voelde de bui al hangen: ‘Gijs was al twee keer van opleiding geswitched. Ik was bang dat overstappen nog een keer nodig was, maar het tegendeel was waar.’ Leny Gerritsen, bpv-coördinator Maatschappelijk zorg: ‘De problemen waar Gijs tegenaan liep, zoals stappen overslaan, had ik eerder gezien bij een student. Die student had DCD (Developmental Coordination Disorder). Na overleg met mijn onderwijsleider Farida Yekhlef heeft Farida voorzichtig in een telefoongesprek met Gijs’ ouders geopperd of Gijs misschien dezelfde gedragskenmerken vertoonde.’ Gijs: ‘Als je DCD hebt, vind je de coördinatie tussen hoofd en handen soms lastig en heb je extra uitleg en positieve feedback nodig. Dat herkende ik meteen. Ik vergeet soms stappen, maar als ik weet hoe iets moet doe ik het daarna niet meer fout.’ Belinda: ‘Dan heeft Gijs echt een olifantengeheugen.’ ‘Ze legt uit dat de suggestie van Leny en Farida voelde als bevestiging. ‘Eindelijk was er iemand die het hardop zei.’

Eigen tempo
Belinda: ‘Leny stelde in het gesprek dat volgde een stageplek voor waar Gijs wél op zijn plek zou zijn: ASVZ Spinnershoek, een instelling voor gehandicaptenzorg. Bovendien had Leny met Farida een plan op maat voor ons gemaakt, waarmee Gijs in zijn eigen tempo de opleiding kon afronden. Dit hield onder meer begeleiding van een van de docenten bij opdrachten in en een individueel examenplan, waarbij de spreiding van de examens op maat zijn. Diezelfde avond belde Leny al om te vertellen dat Gijs welkom was op de nieuwe stageplek.’ Leny: ‘We zijn echt in het diepe gesprongen en er met elkaar voor gegaan.’

Extra ondersteuning
Gijs vertelt dat de gehandicaptenzorg zeker niet zijn eerste keuze was, maar dat de werkplek  juist heel goed bij hem past. ‘De bewoners voelen zich bij me op hun gemak. Ik zie hen als gewone mensen met iets bijzonders en merk dat cliënten dat fijn vinden.’ Met zijn (onofficiële) diagnose had hij het wel een beetje moeilijk. ‘Eerst was ik boos en gefrustreerd, nu heb ik het geaccepteerd en heb ik ook veel meer zelfvertrouwen.’ Ook het afronden van zijn opleiding ging met wat hulp goed. ‘Ik ging elke week een paar uurtjes zitten met mijn docent om mijn opdrachten te maken en de examenstof kon ik in kleinere opdrachten afronden.’ Belinda: ‘Ik wist al dat Albeda veel tijd en moeite in studenten steekt, omdat ik lid ben van het Support Platform voor ouders en verzorgers. Maar hoe Leny en haar collega’s Gijs stap voor stap hebben begeleid, is echt heel bijzonder.’ Leny: ‘Plannen kunnen alleen slagen als de student openstaat voor extra ondersteuning en zich leerbaar opstelt. Gijs deed dat, zijn zelfkennis en doorzettingsvermogen kwamen hem daarbij goed van pas.’

Zijn diploma heeft hij inmiddels op zak en bij op zijn stageplek willen ze hem graag nog een tijdje houden. ‘Ze hebben me gevraagd of ik in de vakantie bij hen wil komen werken.’

Bekijk ook de andere blog over ‘Gepersonifieerd leren’