“Ik dacht dat ik iets heel anders zou gaan doen, maar tijdens mijn opleiding bleek ik toch op mijn plek in het onderwijs!”

Onlangs spraken wij met Femke Steenbergen, oud-student van de opleiding Onderwijsassistent op locatie Buys Ballotlaan in Vlaardingen. Femke werkt op dit moment bij het Trajectbureau van Albeda als Ondersteuner Taal & Beroep. In deze functie heeft ze veel contact met studenten en geeft ze ook les. We lieten haar 10 vragen beantwoorden over haar ervaringen met de opleiding Onderwijsassistent. Lees je mee?

Wist je al meteen dat je deze opleiding wilde volgen?
Zeker niet! Ik ben in eerste instantie begonnen met de pabo. Hier was ik mee gestopt, omdat ik dacht dat ik niet geschikt zou zijn voor het onderwijs. Ik dacht dat ik iets heel anders zou gaan doen. Ik ben op aanraden van mijn moeder en oma de opleiding tot onderwijsassistent gaan doen, zodat ik in ieder geval een diploma kon halen tot ik wist wat dan wel bij me zou passen. Achteraf bleek dat ik weldegelijk op mijn plek zat in het onderwijs!

Wat wilde je met de opleiding bereiken?
Ik wilde met name meer zelfvertrouwen krijgen. Ik heb het namelijk altijd al heel spannend gevonden om een gesprek te leiden of om te presenteren, laat staan zelf lessen te geven.  

“Ik dacht dat ik iets heel anders zou gaan doen, maar tijdens de opleiding Onderwijsassistent bleek dat ik weldegelijk op mijn plek zit in het onderwijs!”


Hoe kijk je nu terug op je opleiding bij Albeda?
Ik ben Albeda onwijs dankbaar voor mijn studieloopbaan. Ik mocht als instromer in het tweede jaar beginnen, omdat ik al verschillende ervaringen en kennis had van mijn tijd op de pabo. Albeda heeft mij erg vrij gelaten in het zelf plannen wanneer ik mijn BPV-opdrachten (stageopdrachten) wilde uitvoeren en inleveren. Als dit niet had gekund, had ik mij waarschijnlijk verveeld. Ook tijdens mijn laatste jaar heb ik mijn examens op eigen tempo mogen uitvoeren. Ik heb echt op mijn eigen tempo kunnen werken en daar ben ik heel blij om.

Wat neem je vanuit je opleiding bij Albeda mee naar de praktijk?
Ik heb tijdens mijn opleiding gezien hoe docenten een band met hun studenten opbouwen. Het is prettig als een docent je als gelijke behandelt, geïnteresseerd is en begrip toont. Hier denk ik vaak aan wanneer ik zelf mijn studenten begeleid. De band die ik met mijn studenten heb is hierdoor heel goed. Soms krijg ik dan ook een onverwacht complimentje terug. Dit bevestigt voor mij dat zij ook echt blij zijn met mijn lessen.

Wat vond je bijzonder aan de opleiding?
Ik vond vooral de keuzedelen heel interessant en vooruitstrevend. Ik heb het keuzedeel ‘Kinderen leren programmeren’ gevolgd. Dit vind ik typisch iets van deze tijd! Ik ben zelf totaal niet technisch aangelegd, maar dat was ook niet altijd nodig. Creativiteit op een andere manier inzetten, was een hele leuke uitdaging voor mij. Dat je ook nog eens met robots mocht spelen tijdens de les, was toch wel écht heel bijzonder.

“Ik vond vooral de keuzedelen heel interessant en vooruitstrevend. Ik heb het keuzedeel ‘Kinderen leren programmeren’ gevolgd. Typisch iets van deze tijd!”


Wat vond je het moeilijkste aan deze opleiding?
Het moeilijkste van de opleiding vond ik het deel uitmaken van een echt team. Je komt ergens op een school terecht als stagiaire en daar moet je jezelf maar zien te bewijzen. Ik heb hele prettige ervaringen, maar ook minder leuke. Het gesprek aan durven gaan en vertellen dat je iets als onprettig ervaart, is onwijs moeilijk. Ik denk dat dat voor heel veel mensen lastig is. Toch is het jouw eigen studie en is het belangrijk dat je er niet mee blijft rondlopen. Het lucht erg op als het probleem uit de wereld is en je samen kunt kijken hoe het in het vervolg anders zou kunnen.

Had je – als je er nu op terugkijkt – iets anders gedaan?
Over het algemeen ben ik heel tevreden hoe alles is verlopen wat mijn opleiding betreft. Ik had achteraf gezien graag wat meer dagen mee willen lopen met intern begeleiders, orthopedagogen, logopedisten en schoolmaatschappelijk werkers. Ik ben namelijk altijd nog erg geïnteresseerd geweest in wat voor functies er nog meer zijn naast ‘de leerkracht’ en wat voor taken zij uitvoeren.

Wat zijn de leukste kanten van jouw beroep?
Ik vind het heel prettig dat ik met mijn studenten een op een werk. Dit zorgt ervoor dat we echt kunnen werken aan de leerdoelen van die student en ik kan dan zonder dat het invloed heeft op een andere student, flexibel zijn. Wanneer we bijvoorbeeld samen werken aan woordenschat, maar de student vraagt of we de volgende les zijn sollicitatiebrief kunnen bekijken, kan dat altijd.
Daarnaast ben ik heel vrij om de lessen zelf vorm te geven. Ik vind het prettig om leuke plaatjes of grapjes in mijn lessen te verwerken. Lesinhoudelijk kan ik mijn docentenlicentie gebruiken, maar ook artikelen of filmpjes die ik zelf heb opgezocht. Ik zorg er dan vaak voor dat dit aansluit bij de opleiding of de interesses van de student.

Hoe ben je bij het Trajectbureau terechtgekomen? En wat doe je precies?
Omdat ik mee had geholpen bij de open dagen en het proefstuderen, ontdekte ik dat ik de doelgroep mbo-studenten heel leuk vind. Ik had daardoor interesse om door te studeren om mijn lesbevoegdheid te halen voor het mbo. Maar toen zag ik de vacature van ‘Ondersteuner Taal & Beroep’ bij het Trajectbureau van Albeda. Ik studeerde af in januari 2022 en dat sloot perfect aan bij deze baan, daarom besloot ik om ervoor te gaan!

Is er iets wat je zelf nog zou willen vertellen/toevoegen?
Na de zomervakantie ga ik weer studeren. Ik neem dan afscheid van Albeda. Ik ga een nieuw pad bewandelen als student Sociaal Werk: Jeugd in Onderwijs aan de hogeschool Leiden. Door mijn baan bij Albeda heb ik namelijk ontdekt dat ik het fijner vind om met één leerling/student tegelijk te werken, dan voor een hele klas te staan. Met deze nieuwe opleiding hoop ik in de toekomst intern begeleider of schoolmaatschappelijk werker te worden.